Beschrijver: De video gaat over het beroep "Machinist railvervoer". Een student machinist railvervoer spreekt samen met zijn praktijkopleider over zijn ervaringen en wat er nodig is om als machinist railvervoer aan de slag te gaan. Gedurende de video worden sfeerimpressies getoond van zijn beroep en zijn werkomgeving. Aan het eind van de video worden alle kenmerken en de benodigde vaardigheden allemaal op een rijtje gezet.
De video begint met centraal in beeld de titel: "Machinist railvervoer". Links onderin staat het logo van SBB. Op de achtergrond staat Jordi en de volgende tekst verschijnt: "Student, Jordi Dijkshoorn". De scene gaat over naar Tjeerd met de volgende tekst in beeld: "Praktijkopleider, Tjeerd Verheijen". In beeld staat het volgende weergeven: "Zorgt dat spoorvoertuigen klaar zijn voor gebruik, rangeert ze en bestuurt ze op het spoorwegnet."
Jordi neemt een selfie-video op samen met Tjeerd. Ze bevinden zich op het spoor. Ze dragen veiligheidshesjes en helmen. We horen eerst Jordi en daarna Tjeerd. Het woord gaat vervolgens over en weer.
Jordi: Wij zijn Jordi en...
Tjeerd: Ik ben... Jij begint.
Jordi: Ik ben Jordi.
Tjeerd: Ik ben Tjeerd.
Jordi: En dit is onze werkplek.
Tjeerd: Denk erom: Welkom op de Waalhaven.
Beschrijver: In deze scene stelt Jordi zich voor, voor de camera van SBB. In de volgende scene zit Jordi in de cabine van een trein. Hij telefoneert met een collega. Daarna vertelt Jordi over zijn werkzaamheden. In de video bestuurt Jordi een trein.
Jordi: Ik ben Jordi Dijkshoorn, 22 jaar. Ik doe machinist railvervoer op het STC, niveau drie.
André, goedemorgen, met Jordi. Ik sta met mijn locje op 325 aan de Pernis-kant. Ik wil graag naar 329 aan de Pernis-kant en het greppeltje 639 erbij. Over.
Welke werkzaamheden ik uitvoer op een dag? Dat is een hoop. Het is veel het controleren en het samenstellen van treinen. Maar ook een stuk trein rijden. Het kan voorkomen dat er wat aan de hand is, dan moet je een wagon uitrangeren. Dan moet je veel koppelen, ontkoppelen. En dat moet heel veilig gebeuren.
Beschrijver: Nu komt Tjeerd aan het woord. Hij geeft uitleg aan Jordi.
Tjeerd: Eerst de luchtslangen dichtmaken. Pneumatisch. Luchtslangen losmaken. Hoepels draaien. Denk om je duimen. Ver naar achteren en eruit halen. En hou je gezicht in de gaten. Goed zo, kerel.
Beschrijver: We gaan terug naar Jordi.
Jordi: Wat me het meest aanspreekt, is de techniek waar je mee werkt en waar je kennis van moet hebben voordat je een trein laat vertrekken. Het gaat wel onder jouw verantwoording en daar komt best wat bij kijken.
Beschrijver: In deze scene bekijken ze een onderdeel van een treinstel. We horen Tjeerd. In de volgende scene geeft hij feedback over Jordi.
Tjeerd: Hij zou een lekkende as kunnen hebben. Hij kan overbelast zijn door warmte.
Kerel, ik moet zeggen, ik ben supertrots op jou. Je hebt je ontzettend goed ontwikkeld de laatste tijd. Je kijkt heel goed om je heen. Je weet wat je doet. Je praat heel duidelijk. Echt super gedaan.
Beschrijver: Jordi reageert op Tjeerd.
Jordi: Dank je wel. Van hetzelfde voor jou, ik heb het van jou geleerd. Ik ben blij dat het goed gekomen is en het uiteindelijk super naar mijn zin heb.
Beschrijver: We horen nu Tjeerd tegen Jordi. De video komt aan een einde.
Tjeerd: Succes, jongen.
Beschrijver: In beeld staat "Vakfacts" met daaronder "Machinist railvervoer". De vakfacts staan opgesomd in beeld: "rangeert, bestuurt en begeleidt spoorvoertuigen", "voert technische controles uit", "koppelt en ontkoppelt spoorvoertuigen". De volgende scene geeft weer: "Skills", "Machinist railvervoer" met daaronder de benodigde skills: "technisch inzicht", "zelfstandig", "gestructureerd", "verantwoordelijk", "stressbestendig", "communicatief". Ter afsluiting staat in beeld: "Dit is een productie van beroepsonderwijs (het logo van SBB) bedrijfsleven". "De opnamen voor deze film zijn gemaakt bij één of meer erkende leerbedrijven". Onder de tekst staat het logo van SBB.