Beschrijver: De video gaat over het beroep "Gevorderd medewerker Havenoperaties". Een student gevorderd medewerker Havenoperaties spreekt samen met zijn praktijkopleider over zijn ervaringen en wat er nodig is om als gevorderd medewerker Havenoperaties aan de slag te gaan. Gedurende de video worden sfeerimpressies getoond van zijn beroep en zijn werkomgeving. Aan het eind van de video worden alle kenmerken en de benodigde vaardigheden allemaal op een rijtje gezet.
De video begint met centraal in beeld de titel: "Gevorderd medewerker Havenoperaties". Links onderin staat het logo van SBB. Op de achtergrond staat Mitchell en de volgende tekst verschijnt: "Student, Mitchell Mooldijk". De scene gaat over naar Michael met de volgende tekst in beeld: "Praktijkopleider, Michael Baijens". Ze staan beiden in veiligheidskleding op een haventerrein. In beeld staat het volgende weergeven: "Laadt, lost, controleert en transporteert lading in een havengebied en begeleidt operationele stuwadoorswerkzaamheden." In de video komen meerdere zeecontainers in beeld.
Als eerste neemt Michael het woord.
Michael: Bij Rotterdam Short Sea Terminals doen we het laden en lossen van zeeschepen.
Beschrijver: In deze scene neemt Mitchell een selfie-video op. Op de achtergrond is het haventerrein te zien met de opslag van zeecontainers. We horen Mitchell. In de volgende scene spreekt hij voor de camera van SBB. Ondertussen worden er sfeerimpressies getoond van het kraanvoertuig die de zeecontainers verplaatst.
Mitchell: Dit is mijn stageplek bij de Rotterdam Short Sea Terminals.
Bij de niveau 3 opleiding word je volledig ingezet op rijdend materiaal. Waarbij je de eerste drie weken wordt opgeleid op de carrier. Na deze drie weken rijd je volledig zelfstandig en ben je verantwoordelijk voor het laden en lossen van vrachtwagens. En eventueel op een kraan rijden waarbij je verantwoordelijk bent voor het halen en brengen van containers.
Beschrijver: Michael neemt het woord over van Mitchell.
Michael: We willen de leerlingen een goede basis meegeven. Vandaar dat we het pakket hier stap voor stap aanbieden.
Beschrijver: Het woord gaat terug naar Mitchell. In een volgende scene spreekt Mitchell door een walkietalkie en geeft hij aanwijzingen. In de daaropvolgende scene vervolgt hij zijn verhaal.
Mitchell: We werken hier binnen RST met meer dan 300 mensen. En eigenlijk leer je die 300 mensen ook een beetje persoonlijk kennen. Wat je het gevoel geeft dat je aan het werk bent met een groep vrienden.
Je kan hem laten zakken.
Het mooie aan het vak is dat ze je de verantwoordelijkheid geven om met zo'n grote machine te rijden. Dat is spannend maar ook een leuke uitdaging. En dat maakt het ook een mooi en leuk beroep.
Beschrijver: In deze scene zitten Michael en Mitchell beiden in kraan. Michael geeft aanwijzingen aan Mitchell.
Michael: We gaan de container wegpakken uit empty stack en die brengen we naar main-point.
Beschrijver: Nu komt Mitchell aan het woord.
Mitchell: Alles wat op de noordzijde gebeurt, staat in het kader van de opleiding. Je hebt veel te maken met je instructeurs. Wat het heel leuk maakt. Je merkt dat je een persoonlijke band met iemand opbouwt en geintjes kan maken op een dag. Dat maakt het wel heel leuk om te werken.
Beschrijver: Na Mitchell horen we Michael.
Michael: Ik denk dat we als instructeurs wel een combinatie proberen te maken.
Beschrijver: Mitchell vult Michael aan. De video gaat naar een einde.
Mitchell: Ik denk dat dat wel klopt.
Beschrijver: In beeld staat "Vakfacts" met daaronder "Gevorderd medewerker Havenoperaties". De vakfacts staan opgesomd in beeld: "laadt, lost, controleert en transporteert lading in een havengebied", "waarborgt een veilige en schadevrij transport", "bewaakt de voortgang en uitvoering van het operationele proces", "draagt zorg voor het adequaat gebruik van werktuigen en materialen", "registreert en rapporteert informatie over het operationele proces". De volgende scene geeft weer: "Skills", "Gevorderd medewerker Havenoperaties" met daaronder de benodigde skills: "zelfstandig", "commercieel", "verantwoordelijk", "gestructureerd", "meertalig". Ter afsluiting staat in beeld: "Dit is een productie van beroepsonderwijs (het logo van SBB) bedrijfsleven". "De opnamen voor deze film zijn gemaakt bij één of meer erkende leerbedrijven". Onder de tekst staat het logo van SBB.