Beschrijver: De video gaat over het beroep "Air cargo specialist". Een student air cargo specialist spreekt samen met zijn praktijkopleider over zijn ervaringen en wat er nodig is om als air cargo specialist aan de slag te gaan. Gedurende de video worden sfeerimpressies getoond van zijn beroep en zijn werkomgeving. Aan het eind van de video worden alle kenmerken en de benodigde vaardigheden allemaal op een rijtje gezet.
De video begint met centraal in beeld de titel: "Air cargo specialist". Links onderin staat het logo van SBB. Op de achtergrond staat Mark en de volgende tekst verschijnt: "Student, Mark Taams". De scene gaat over naar Rémon met de volgende tekst in beeld: "Praktijkopleider, Rémon van Es". Mark is aan het werk achter de computer. In beeld staat het volgende weergeven: "Neemt luchttransportopdrachten aan en monitort de uitvoering hiervan."
Als eerste komt Mark in beeld. We horen hem. Daarna stelt hij zich voor aan de camera van SBB.
Mark: Deze zending staat er ook op.
Ik doe de opleiding luchtvaartspecialist. Ik heb voornamelijk veel contact met klanten. Het meeste werk doe ik achter de pc. Meestal luister ik naar wat de klant wil. De wensen van de klant. Op basis daarvan help ik de klant uit de brand door de zending te vervoeren.
Beschrijver: Na Mark komt Rémon aan het woord.
Rémon: FlyUs is een general sales-agent. We vertegenwoordigen luchtvaartmaatschappijen. We verkopen de ruimte die beschikbaar is voor vracht.
Beschrijver: Mark telefoneert met een klant. We horen Mark.
Mark: Ik ga ze op aanvraag zetten, Piet. Ik kom bij je terug. Wat zijn de maten? 1,20...
Beschrijver: Na Mark vervolgt Rémon zijn verhaal. In een volgende scene staat Rémon naast Mark en stelt hij een vraag aan Mark waarop Mark antwoordt. Daarna geeft Rémon feedback over Mark.
Rémon: Luchtvrachtexpediteurs bellen ons, mailen ons, benaderen ons met de vraag: wat kost het en wanneer kun je iets versturen voor ons naar bestemming X? Wij geven advies en zorgen dat het op de bestemming komt zoals van tevoren afgesproken.
Wil je kijken of die zending gisteren is getruckt en is voorbereid op de vlucht vandaag? Of al vertrokken?
Mark: Ik ga kijken hoe die ervoor staat.
Rémon: Mark is een enthousiaste jongen. Netjes op tijd, doet goed zijn werk. Hij staat open om dingen te leren. Hij stelt veel vragen. Daardoor is hij voor ons een heel goede kracht op dit moment.
Beschrijver: Na Rémon gaan we over naar Mark. Ten slotte komen er modelvliegtuigen in beeld samen met het bordje van SBB met daarop "Wij leiden vakmensen op", het logo van SBB en "Erkend leerbedrijf". De video gaat daarna naar een afsluiting.
Mark: Ik krijg hier de kans om veel nieuwe dingen te leren. Daar ben ik heel dankbaar voor. Dat is gewoon fijn.
Beschrijver: In beeld staat "Vakfacts" met daaronder "Air cargo specialist". De vakfacts staan opgesomd in beeld: "neemt transportopdrachten aan en monitort de uitvoering", "controleert afwijkende ladingen", "draagt zorg voor de afhandeling van afwijkende landingen", "begeleidt medewerkers", "voert verkoopgesprekken en stelt offertes en contracten op". De volgende scene geeft weer: "Skills", "Air cargo specialist" met daaronder de benodigde skills: "commercieel", "vaktechnische kennis", "communicatief", "klantvriendelijk", "servicegericht", "overtuigend". Ter afsluiting staat in beeld: "Dit is een productie van beroepsonderwijs (het logo van SBB) bedrijfsleven". "De opnamen voor deze film zijn gemaakt bij één of meer erkende leerbedrijven". Onder de tekst staat het logo van SBB.