Beschrijver: De video gaat over het beroep "Medewerker Maritieme Techniek". Een student medewerker maritieme techniek spreekt samen met zijn praktijkopleider over zijn ervaringen en wat er nodig is om als medewerker maritieme techniek aan de slag te gaan. Gedurende de video worden sfeerimpressies getoond van zijn beroep en zijn werkomgeving. Aan het eind van de video worden alle kenmerken en de benodigde vaardigheden allemaal op een rijtje gezet.
De video begint met centraal in beeld de titel: "Medewerker Maritieme Techniek". Links onderin staat het logo van SBB. Op de achtergrond staat Jasper en de volgende tekst verschijnt: "Student, Jasper Takens". De scene gaat over naar Richard met de volgende tekst in beeld: "Praktijkopleider, Richard Panhuijsen". In beeld staat het volgende weergeven: "Werkt mee aan de bouw of de reparatie van schepen." Ze bevinden zich in een hal met diverse jachten.
Als eerste neemt Jasper het woord.
Jasper: Mijn naam is Jasper Takens, ik ben 19 jaar oud. Ik doe de opleiding medewerker maritieme techniek. En ik loop nu stage bij Jachtservice Flevoland voor anderhalf jaar.
Beschrijver: Na Jasper horen we Richard. Ondertussen is Jasper op de beelden te zien die een beschermkap daagt en een onderdeel schuurt met een schuurapparaat.
Richard: Ik ben Richard Panhuijsen, 50 jaar jong. En ik ben eigenaar van Jachtservice Flevoland in Lelystad. Jachtservice Flevoland is een bedrijf dat zich richt op het onderhoud van schepen. En eigenlijk alles omvattend: de haven verhuurt palen en wij regelen de rest.
Beschrijver: In deze scène neemt Jasper een selfie-video op. We horen hem nu. Op de achtergrond bevindt zich een jacht. Daarna vertelt Jasper over zijn werkzaamheden voor de camera van SBB.
Jasper: Hoi, mijn naam is Jasper en ik ga vandaag bij deze boot de accu's testen.
Mijn werkzaamheden op een dag, dat is heel erg seizoensgebonden. In de winter doen we heel veel mastwerkzaamheden. In het voorjaar doen we weer antifouling onder het schip, voor de waterplanten, dat ze niet blijven kleven. En in de zomer is het heel veel voorstuwing, dus motorisch is dat eigenlijk.
Beschrijver: In deze scène bevinden Jasper en Richard zich in de motorruimte van een jacht. We horen Richard. Daarna vertelt Richard over het leertraject van studenten binnen dit bedrijf. Ondertussen wordt een bedrijfsbord getoond met daarop: "Jachtservice Flevoland" en "www.jachtserviceflevoland.com". In de video bevinden Richard en Jasper zich buiten. Er staan verschillende jachten opgesteld. Richard en Jasper bekijken de onderkant van een jacht.
Richard: Maar deze accu is in ieder geval kapot.
Studenten worden begeleid door of mijzelf of door één van onze vakmensen. Eerst meekijken, dan vertellen we ze dingen. En als ze het beginnen te onthouden dan kunnen ze zelfstandig dingen gaan doen. Eerst onder toezicht en later kunnen ze het zelfstandig gaan doen.
Beschrijver: Het woord gaat terug naar Jasper. Op de beelden geeft Richard uitleg aan Jasper en in een volgende scène kijkt Jasper op een formulier en pakt nieuwe onderdelen uit een doos.
Jasper: Ik heb een goede dag als mijn opdrachten of klussen lukken. Als ik dat weet van ik heb dat geleerd en het lukt, dat geeft mij een goed gevoel van, ik kan het nu. Ik ga elke dag nog steeds met zin naar mijn werk, ik ga ook nooit met vervelende gevoelens weg. Ik voel me altijd goed, op m'n plekkie. Niks om over te klagen eigenlijk.
Beschrijver: Richard vult Jasper verder aan. De video komt daarna aan een einde.
Richard: Dat is het doel wat wij willen bereiken.
Beschrijver: In beeld staat "Vakfacts" met daaronder "Medewerker Maritieme Techniek". De vakfacts staan opgesomd in beeld: "Werkt aan diverse typen vaartuigen", "Bereidt de werkzaamheden voor", "Voert bouw- of reparatiewerkzaamheden uit", "Voert de service werkzaamheden uit". De volgende scene geeft weer: "Skills", "Medewerker Maritieme Techniek" met daaronder de benodigde skills: "Technisch inzicht", "Handig", "Zorgvuldig", "Samenwerken". Ter afsluiting staat in beeld: "Dit is een productie van beroepsonderwijs (het logo van SBB) bedrijfsleven". "De opnamen voor deze film zijn gemaakt bij één of meer erkende leerbedrijven". Onder de tekst staat het logo van SBB.