Beschrijver: De video gaat over het beroep "Meewerkend horeca ondernemer". Een student meewerkend horeca ondernemer spreekt samen met zijn praktijkopleider over zijn ervaringen en wat er nodig is om als meewerkend horeca ondernemer aan de slag te gaan. Gedurende de video worden sfeerimpressies getoond van zijn beroep en zijn werkomgeving. Aan het eind van de video worden alle kenmerken en de benodigde vaardigheden allemaal op een rijtje gezet.
De video begint met centraal in beeld de titel: "Meewerkend horeca ondernemer". Links onderin staat het logo van SBB. Op de achtergrond staat Nicky en de volgende tekst verschijnt: "Student, Nicky van Dijk". De scene gaat over naar Robert met de volgende tekst in beeld: "Praktijkopleider, Robert Nijenhuis". Ze bevinden zich in een restaurant. In beeld staat het volgende weergeven: "Is oprichter, eigenaar of bedrijfsleider van een kleinschalig restaurant, café of bar."
Als eerste komt Robert aan het woord. Ondertussen dekt Nicky op de beelden de tafels in het restaurant.
Robert: Central Park is een plek in Voorburg die zich voordoet als restaurant. Tegelijkertijd zijn er ook zalen, een bar en een klein hotel aan verbonden. En we proberen eigenlijk met veel kwaliteit verschillende segmenten aan te kunnen bieden aan de gasten.
Beschrijver: In de volgende scene horen we Nicky tegen Robert.
Nicky: Robert, zijn de setjes al gemaakt? Dan moeten die nog op tafel gezet worden.
Beschrijver: Robert geeft antwoord op de vraag van Nicky.
Robert: Nee, de setjes worden nu gemaakt. Die gaan zo meteen naar voren. En dan kunnen we ze gelijk op tafel knallen.
Beschrijver: We horen nu Nicky.
Nicky: Ik doe de opleiding meewerkend horecaondernemer. Ik doe dat op het ROC Mondriaan in Den Haag. Mijn werkzaamheden zijn het gereedmaken van het servies. Dus voor de lunch en het diner. Het begint met de gasten ontvangen. Daarna placeren, misschien jassen aannemen. Daarna een drankje opnemen, misschien het brood op tafel zetten. Daarnaast breng ik ook eten naar de tafels, dat zet ik in bij de gasten. Leg uit wat het is. Daarnaast af en toe een wijntje inschenken. En de gasten een leuke avond bezorgen.
Beschrijver: In deze scene geeft Robert uitleg aan Nicky. Daarna geeft hij feedback over Nicky. Ondertussen worden er beelden getoond van Nicky die de tafels voorbereidt.
Robert: De dame van dit gezelschap zit nu in het hotel, die zit boven. Ze gaan over een half uurtje aan tafel. Dus over een kwartier kunnen we de wijnkoelers vullen en kan het brood alvast op tafel.
Nicky is flexibel, wil heel erg graag leren. Maar is zich er ook van bewust dat ook al heeft hij een hoge opleiding gekozen dat hij nog een jeugdigheid heeft. Daarin moet hij af en toe zijn plek vinden. Om daarmee om te gaan in professionaliteit.
Beschrijver: Na Robert komt Nicky weer aan het woord.
Nicky: Wat ik leuk vind aan het vak is om de gasten een superleuke avond te bezorgen. Als de gasten weggaan met een lach, dan is mijn dag compleet.
Beschrijver: Het woord gaat weer terug naar Robert.
Robert: Ik denk dat Nicky hier heel erg leert om een combinatie te maken van zijn jeugdigheid, het heel theoretische van de school en hoe het eigenlijk in de praktijk hoort te gaan, en hoe hij daarin moet groeien.
Beschrijver: De camera is bevestigd op een dienblad. Nicky is in beeld. Hij pakt een gerecht van het dienblad. We horen hem. In de volgende scene geeft hij feedback over Robert.
Nicky: Zo we zijn klaar voor het diner.
Om met Robert samen te werken is superleuk. Van hem kun je heel veel leren. Hij heeft al de nodige ervaring in de horeca.
Beschrijver: Het woord gaat nu naar Robert. Ondertussen komt het bordje van SBB in beeld met daarop "Wij leiden vakmensen op", het logo van SBB en "Erkend leerbedrijf". De video komt aan een einde.
Robert: Het is fijn om met Nicky samen te werken. Hij is open-minded, niet snel beledigd. Tegelijkertijd willen we dat iedereen zich voelt als een van de jongens, waardoor hij zich ook in een lerende functie nooit ondergewaardeerd voelt.
Beschrijver: In beeld staat "Vakfacts" met daaronder "Meewerkend horeca ondernemer". De vakfacts staan opgesomd in beeld: "voert ondernemerstaken uit", "begroot en bewaakt financiën", "maakt financieel en operationeel plan", "voert commerciële activiteiten uit", "stuurt medewerkers aan", "werkt mee in de horeca". De volgende scene geeft weer: "Skills", "Meewerkend horeca ondernemer" met daaronder de benodigde skills: "zelfstandig", "sociaal", "gedisciplineerd", "vernieuwend", "verantwoordelijk", "ondernemend". Ter afsluiting staat in beeld: "Dit is een productie van beroepsonderwijs (het logo van SBB) bedrijfsleven". "De opnamen voor deze film zijn gemaakt bij één of meer erkende leerbedrijven". Onder de tekst staat het logo van SBB.