Beschrijver: De video gaat over het beroep "Leidinggevende bediening". Een student leidinggevende bediening spreekt samen met haar praktijkopleider over haar ervaringen en wat er nodig is om als leidinggevende bediening aan de slag te gaan. Gedurende de video worden sfeerimpressies getoond van haar beroep en haar werkomgeving. Aan het eind van de video worden alle kenmerken en de benodigde vaardigheden allemaal op een rijtje gezet.
De video begint met centraal in beeld de titel: "Leidinggevende bediening". Links onderin staat het logo van SBB. Op de achtergrond staat Dominique en de volgende tekst verschijnt: "Student, Dominique de Boer". De scene gaat over naar Aron met de volgende tekst in beeld: "Praktijkopleider, Aron Overgaauw". In beeld staat het volgende weergeven: "Zorgt voor tevreden gasten en geeft leiding aan medewerkers in de bediening." Ondertussen werkt Dominique achter de kassa van een hotel.
Als eerste komt Dominique aan het woord.
Dominique: Ik volg de opleiding leidinggevende bediening niveau 4 op het ROC Mondriaan in Den Haag.
Beschrijver: Dominique horen we Aron. In de volgende scene staan Aron en Dominique in het magazijn. Aron stelt Dominique een vraag.
Aron: Hotels van Oranje is een vijfsterren hotel aan de Noordwijkse kust.
Heb je nog genoeg van de Bacardi? Hoeveel heb je er nodig?
Beschrijver: Dominique reageert op Aron.
Dominique: We hebben er nog twee nodig.
Beschrijver: We horen nu Aron.
Aron: Nog twee nodig.
Beschrijver: De camera is geplaatst op een schap achter flessen drank. Dominique pakt een fles weg en komen in beeld. We horen Dominique.
Dominique: We moeten er nog eentje van deze bestellen. Dan kunnen we er weer tegenaan.
Beschrijver: Aron reageert op Dominique.
Aron: Ja, helemaal goed.
Beschrijver: Dominique vertelt nu over haar werkzaamheden. In de volgende scene staat ze achter de kassa en helpt ze een klant. We horen eerst Dominique en daarna de klant. Het woord gaat vervolgens over en weer.
Dominique: Als leidinggevende ben je verantwoordelijk voor heel veel. Je moet zorgen dat de kassa op orde is. Zowel aan het begin van de dag als aan het eind van de dag. Je hebt een voorraad nodig waar je mee kunt werken zodat je geen gasten teleur hoeft te stellen. Je moet zorgen dat je personeel zich fijn voelt en dat iedereen zijn weg weet te vinden.
Meneer, kan ik u helpen?
Klant: Ik wil graag afrekenen, als dat kan.
Dominique: Helemaal goed. Eens even kijken. Een kopje koffie. Heeft het u gesmaakt?
Klant: Ja, was heerlijk.
Dominique: Dat is 4 euro, alstublieft.
Beschrijver: Het woord gaat nu naar Aron. In de volgende scene zitten Dominique en Aron naast elkaar. Aron geeft uitleg aan Dominique.
Aron: Het gaat bij Dominique bijvoorbeeld om eerst heel dichtbij alles uitleggen, vertellen en laten zien. En nu zijn we al bij een periode gekomen waarin Dominique veel meer zelfstandigheid krijgt. En ook echt leiding gaat geven op de vloer.
Als je gaat staan met minder personeel dan betekent dat dat je personeelskostenpercentage lager wordt.
Beschrijver: Nu komt Dominique aan het woord. Ondertussen komt het bordje van SBB in beeld met daarop "Wij leiden vakmensen op", het logo van SBB en "Erkend leerbedrijf".
Dominique: Het leukst om te doen vind ik wel het werken in teamverband. Dat je echt samen ervoor gaat en de gasten tevreden stelt. Één team, één taak. Ik vind het superfijn om met Aron samen te werken. Ik heb heel veel steun aan hem en hij begeleidt me gewoon heel fijn. En als ik wat wil weten of ik weet iets niet en ik wil die zekerheid, dan kan ik altijd bij hem terecht en dat is superfijn. Ik ben echt blij met je.
Beschrijver: Aron reageert op Dominique. De video komt aan een einde.
Aron: Dank je wel. Dat vind ik leuk.
Beschrijver: In beeld staat "Vakfacts" met daaronder "Leidinggevende bediening". De vakfacts staan opgesomd in beeld: "stuurt medewerkers aan", "bewaakt financiën", "beheert de voorraad", "stelt de menukaart op", "werkt in de bediening". De volgende scene geeft weer: "Skills", "Leidinggevende bediening" met daaronder de benodigde skills: "vakkundig en nauwkeurig", "oplossingsgericht", "empathisch", "sociaal", "trendgericht", "commercieel". Ter afsluiting staat in beeld: "Dit is een productie van beroepsonderwijs (het logo van SBB) bedrijfsleven". "De opnamen voor deze film zijn gemaakt bij één of meer erkende leerbedrijven". Onder de tekst staat het logo van SBB.