Beschrijver: De video gaat over het beroep "Kok". Een student kok spreekt samen met zijn praktijkopleider over zijn ervaringen en wat er nodig is om als kok aan de slag te gaan. Gedurende de video worden sfeerimpressies getoond van zijn beroep en zijn werkomgeving. Aan het eind van de video worden alle kenmerken en de benodigde vaardigheden allemaal op een rijtje gezet.
De video begint met centraal in beeld de titel: "Kok". Links onderin staat het logo van SBB. Op de achtergrond staat Erwin en de volgende tekst verschijnt: "Student, Erwin Dik". De scene gaat over naar Jeroen met de volgende tekst in beeld: "Praktijkopleider, Jeroen Allersma". Ze staan beiden met een koksuniform in de keuken. In beeld staat het volgende weergeven: "De kok bereidt maaltijden in een restaurant, hotel of verzorgingshuis."
Als eerste komt Erwin aan het woord. In een volgende scene horen we hem een bestelling in ontvangst nemen waarop Jeroen reageert. Daarna geeft Jeroen feedback over Erwin. Ondertussen worden er beelden getoond van Erwin die een komkommer snijdt.
Erwin: In de keuken doe ik de werkzaamheden die te maken hebben met het in ontvangst nemen van goederen, het opmaken van gerechten met chef Jeroen.
Triangel oosterse kip, chef.
Jeroen: Mooi, dan gaan we aan de gang.
Erwin doet het zeker goed hier in de keuken. Hij is leergierig. Hij pakt dingen snel op. Het gaat zeker goedkomen met die jongen.
Als kok moet je een teamplayer zijn, creatief, stressbestendig want je hebt af en toe piekmomenten. En kostenbewust. Je hebt gerechten die je inkoopt en daar moet je verkoop tegenover stellen. Dat zijn de belangrijkste eigenschappen voor een kok.
Je snelheid zit er goed in. Mooi gelijke plakjes.
Beschrijver: Na Jeroen horen we Erwin. Ondertussen is Erwin bezig met de Triangel oosterse kip. Hij bereidt de kip en groenten en doet deze op een broodje. Daarnaast pakt hij twee sausflessen weg en is het bordje van SBB te zien met daarop "Wij leiden vakmensen op", het logo en "Erkend leerbedrijf".
Erwin: Het is vooral moeilijk om jezelf te controleren. Perfectionistisch zijn. Wat je zelf goed of compleet vindt, vindt de chef of een ander misschien niet af.
Na m'n opleiding word ik geplaatst aan boord van een schip. Alle werkzaamheden die ik hier heb geleerd, ga ik daar voortzetten.
Jeroen stuurt me in de goede richting en biedt hulp waar nodig. Dat wat beter kan, brengt hij goed over. Ik heb een goede leermeester naast me staan.
Wat ik lastig vind, is dat als er heel veel bestellingen binnenkomen... dat er dan een hectische sfeer ontstaat. Daar heb ik soms nog moeite mee.
Beschrijver: Erwin is bezig met het bereiden van een dessert. Ondertussen horen we Jeroen.
Jeroen: De laatste keer dat ik trots was op Erwin was toen hij dingen maakte die niet op de kaart staan. Wat dus zijn creativiteit toont. Dat maakt je als praktijkbegeleider wel trots.
Beschrijver: Erwin staat naast Jeroen met een spuitzak in de hand. Erwin vraagt Jeroen wat hij van zijn dessert vindt. Jeroen geeft zijn feedback. Terwijl Jeroen naar beneden naar het dessert kijkt spuit Erwin de room op Jeroens hoofd.
Erwin: Chef, wat vindt u ervan?
Jeroen: Ziet er netjes uit, mooie afwerking.
Beschrijver: In beeld staat "Vakfacts" met daaronder "Kok". De vakfacts staan opgesomd in beeld: "bereidt gerechten in een keuken", "doet voorbereidend werk (mise en Place)", "werkt schoon en hygiënisch", "heeft kennis van ingrediënten", "werkt met keukenmachines", "beheert de keukenvoorraden". De volgende scene geeft weer: "Skills", "Kok" met daaronder de benodigde skills: "deskundig", "schoon en hygiënisch", "klantgericht en enthousiast", "stressbestendig", "samenwerkend", "sociaal". Ter afsluiting staat in beeld: "Dit is een productie van beroepsonderwijs (het logo van SBB) bedrijfsleven". "De opnamen voor deze film zijn gemaakt bij één of meer erkende leerbedrijven". Onder de tekst staat het logo van SBB.