Beschrijver: De video gaat over het beroep "Gastronoom/sommelier". Een student gastronoom/sommelier spreekt samen met zijn praktijkopleider over zijn ervaringen en wat er nodig is om als gastronoom/sommelier aan de slag te gaan. Gedurende de video worden sfeerimpressies getoond van zijn beroep en zijn werkomgeving. Aan het eind van de video worden alle kenmerken en de benodigde vaardigheden allemaal op een rijtje gezet.
De video begint met centraal in beeld de titel: "Gastronoom/sommelier". Links onderin staat het logo van SBB. Op de achtergrond staat Geovanni en de volgende tekst verschijnt: "Student, Geovanni Visser". De scene gaat over naar Robbert met de volgende tekst in beeld: "Praktijkopleider, Robbert Nijenhuis". Ze bevinden zich in een restaurant. In beeld staat het volgende weergeven: "Is de specialist op het gebied van dranken, wijnen, spijzen, smaakcombinaties en keukentechnieken."
Als eerste neemt Robbert het woord. Ondertussen worden er beelden getoond van Geovanni die een wijnfles opent.
Robbert: Central Park is een idee in Voorburg. Het is eigenlijk een soort veredelde brasserie. Zowel voor een vergadering als een bruiloft. Maar de focus wordt vooral op een à la carte restaurant gelegd.
Beschrijver: Geovanni pakt een fles uit de opslag. We horen Geovanni.
Geovanni: Deze fles gaan we even voorproeven met de gast.
Beschrijver: Robbert geeft uitleg aan Geovanni. Geovanni opent een wijnfles op een andere tafel dan waar de gasten zouden zitten.
Robbert: Altijd belangrijk, ook al doen we het op een andere tafel, dat je nooit met je rug naar de gasten toe staat.
Beschrijver: Geovanni schenkt de wijn in een wijnglas. Hij stelt zichzelf nu voor.
Geovanni: Mijn naam is Giovanni Visser. Ik doe niveau vier gastronoom-sommelier op het Zadkine in Rotterdam. Het vak houdt in dat ik niet alleen bezig ben met wijnen maar ook management. En eigenlijk alles wat er in de gastronomische wereld omgaat.
Beschrijver: Robbert neemt het woord over van Geovanni.
Robbert: Bij gastronoom/-sommelier is het niet alleen zo dat je een goede gastheer bent en verstand hebt van wijnen. Dat wil zeggen dat je weet wanneer je de juiste keuzes moet maken. De juiste wijnbehandeling. Maar ook een bepaalde rust in de organisatie.
Beschrijver: In deze scene geeft Geovanni aanwijzingen aan een collega. We horen eerst Geovanni en daarna zijn collega.
Geovanni: Nicky, wil je controleren op 44 of alles recht staat? En is het nog gelukt met de wijnen koud leggen?
Collega: Ja, hoor. Alle wijnen staan koud. Ik zal nu even naar de tafel lopen.
Beschrijver: We gaan terug naar Geovanni. Ondertussen maakt Geovanni op de beelden een kop koffie.
Geovanni: Het leukste aspect van mijn stage is toch wel bezig zijn met de gasten. Dat is wel waar ik het voor doe.
Beschrijver: Robbert vertelt over de samenwerking met Geovanni.
Robbert: Ik kan heel goed met Gio samenwerken omdat hij heel goed tegen kritiek kan.
Beschrijver: Geovanni geeft feedback over Robbert.
Geovanni: Met Robbert werken is de leukste ervaring die ik ooit heb meegemaakt in de horeca. In het begin was het lastig, toen was hij best hard voor me.
Beschrijver: Robbert reageert op Geovanni. Het woord gaat vervolgens over en weer. Ondertussen komt het bordje van SBB in beeld met daarop "Wij leiden vakmensen op", het logo van SBB en "Erkend leerbedrijf".
Robbert: Oh, ja?
Geovanni: Ja.
Robbert: Oké.
Geovanni: En uiteindelijk is het wel goed dat hij dat gedaan heeft. Dat heeft mij zo gemaakt.
Beschrijver: Robbert geeft verdere feedback over Geovanni. De video komt vervolgens aan een einde.
Robbert: Ik denk dat Gio er al bijna klaar voor is dat hij elke uitdaging kan aannemen die hem wordt aangeboden.
Beschrijver: In beeld staat "Vakfacts" met daaronder "Gastronoom/sommelier". De vakfacts staan opgesomd in beeld: "werkt in de bediening", "bestelt, controleert en bewaakt de voorraad", "doet voorstellen voor de menukaart", "selecteert dranken", "signaleert en beoordeelt trends en ontwikkelingen", "stuurt medewerkers aan". De volgende scene geeft weer: "Skills", "Gastronoom/sommelier" met daaronder de benodigde skills: "zelfstandig", "sociaal", "gedisciplineerd", "vernieuwend", "foodie". Ter afsluiting staat in beeld: "Dit is een productie van beroepsonderwijs (het logo van SBB) bedrijfsleven". "De opnamen voor deze film zijn gemaakt bij één of meer erkende leerbedrijven". Onder de tekst staat het logo van SBB.