Beschrijver: De video gaat over het beroep "Gastheer/-vrouw". Een student gastheer-vrouw spreekt samen met haar praktijkopleider over haar ervaringen en wat er nodig is om als gastheer/-vrouw aan de slag te gaan. Gedurende de video worden sfeerimpressies getoond van haar beroep en haar werkomgeving. Aan het eind van de video worden alle kenmerken en de benodigde vaardigheden allemaal op een rijtje gezet.
De video begint met centraal in beeld de titel: "Gastheer/-vrouw". Links onderin staat het logo van SBB. Op de achtergrond staat Maud en de volgende tekst verschijnt: "Student, Maud Aalpoel". De scene gaat over naar Alexander met de volgende tekst in beeld: "Praktijkopleider, Alexander Journee". Ze staan in een restaurant en dragen bijpassende kleding. In beeld staat het volgende weergeven: "De gastheer/-vrouw is letterlijk het warme welkom van een horecabedrijf die gasten meteen op hun gemak stelt."
Maud komt als eerste in beeld. Ze helpt gasten. Ze stelt een vraag aan de gast waarop de gast reageert.
Maud: Goedenavond. Onder welke naam mag ik u ontvangen?
Gast: De Jong.
Beschrijver: Maud vertelt wat er benodigd is om dit beroep uit te oefenen. Ondertussen worden er beelden getoond van Maud die naar een tafel loopt en een menu overhandigt aan de mensen.
Maud: Je moet heel erg zelfverzekerd zijn en gewoon sterk in je schoenen staan. En weten wat je de gasten serveert.
Beschrijver: Na Maud horen we Alexander. Hij geeft uitleg aan Maud. Daarna geeft hij feedback over Maud.
Alexander: Als je hem zo mooi vastpakt aan de rechterkant, dan ga je hem mooi uitserveren. Dan komt het helemaal goed.
Het is een jonge meid natuurlijk. Komt net in Amsterdam. Ze is zeer leergierig.
Beschrijver: We horen nu Maud die een vraagt stelt aan Alexander waarop Alexander antwoordt.
Maud: Wat was die dressing ook alweer?
Alexander: Dat was de wilde gemberdressing.
Beschrijver: Alexander vervolgt vervolgens zijn verhaal. Ondertussen serveert Maud het eten aan de gasten in de video.
Alexander: En wilt heel graag. Geen negen tot vijf mentaliteit. Houdt echt van dingen doorpakken en stappen maken. Dat zie je echt dat ze toch wel een mooie carrière in de horeca wilt.
Beschrijver: Maud legt aan de gasten uit wat ze geserveerd hebben gekregen. De gasten bedanken haar.
Maud: Wilde gemberdressing, cherry blossom, groene asperges en avocado. Geniet ervan.
Gast: Bedankt.
Beschrijver: Maud komt weer aan het woord. In de volgende scene staat ze naast Alexander. Terwijl ze aan het spreken is krijgt ze uitleg over een gerecht van de kok. Daarnaast worden er beelden getoond van de verschillende wijnen die aanwezig zijn.
Maud: Als je zelf vrolijk bent, dan zijn de gasten dat vaak ook. Als de gasten tevreden zijn dan ben ik tevreden.
In het begin, je weet wel de standaard handelingen, maar er komt natuurlijk veel extra’s bij kijken. Dat je vaak naar de tafel gaat om wijn of water bij te schenken, vragen of alles naar wens is of ze enige vragen hebben. Als je de gerechten neerzet uitleg geven over de gerechten en een wijn toepassen bij de gerechten.
Beschrijver: Alexander neemt vervolgens het woord over van Maud.
Alexander: Superleuk natuurlijk jonge mensen allemaal, leergierig dus elke dag maakt het weer anders.
Beschrijver: Maud neemt het woord over van Alexander.
Maud: Mijn dag is geslaagd als ik hele leuke gasten binnenkrijg die zelf ook vrolijk zijn. Daar word ik zelf ook vrolijk van.
Beschrijver: De gasten proosten met glazen wijn.
Gast: Proost.
Beschrijver: Maud neemt een selfie-video op. Op de achtergrond staan haar collega's. De video gaat na deze scene naar een afsluiting.
Maud: Werk ze allemaal jongens. Ik ga er vandoor. Later.
Beschrijver: In beeld staat "Vakfacts" met daaronder "Gastheer/-vrouw". De vakfacts staan opgesomd in beeld: "heeft kennis van de horeca", "spreekt een woordje buitenlands", "weet wat etiquette is", "houdt overzicht in drukke situaties", "werkt volgens de regels". De volgende scene geeft weer: "Skills", "Gastheer/-vrouw" met daaronder de benodigde skills: "goede manieren", "representatief", "vriendelijk en beleefd", "gastvrij", "oplettend en voorkomend", "verantwoordelijk". Ter afsluiting staat in beeld: "Dit is een productie van beroepsonderwijs (het logo van SBB) bedrijfsleven". "De opnamen voor deze film zijn gemaakt bij één of meer erkende leerbedrijven". Onder de tekst staat het logo van SBB.