Beschrijver: De video gaat over het beroep "Instructeur paardensport en -houderij". Een instructeur paardensport en -houderij wordt geïnterviewd en spreekt over zijn ervaringen en wat er nodig is om als instructeur paardensport en -houderij aan de slag te gaan. Gedurende de film worden sfeerimpressies getoond van zijn beroep en zijn werkomgeving. Deze film is mogelijk gemaakt door SBB, Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven en LOB, Loopbaan Oriëntatie Begeleiding.
De film begint met een presentatrice die zich op een manage bevindt. Ze neemt als eerste het woord. Naast haar staat een paard in een stal. Terwijl ze een vraag stelt kijkt ze richting het paard.
Presentatrice: Welkom bij Beroepen in beeld. Zoals je ziet sta ik vandaag op de manege tussen de paarden en nemen we een kijkje bij het beroep instructeur paardensport en -houderij. Wat vind jij ervan?
Beschrijver: Voordat de volgende scène begint staat er in beeld: "Beroepen in beeld" en "Kies je beroep!". De volgende scène start. De presentatrice loopt door de manege richting de geïnterviewde. De presentatrice stelt zichzelf voor als Tess en de geïnterviewde stelt zichzelf voor als Brandon. We horen eerst Tess en daarna Brandon. Het woord gaat vervolgens over en weer. Op de achtergrond staat een groep kinderen. Ze aaien een paard. Ondertussen worden er sfeerimpressies getoond van de manege. Er lopen verschillende kinderen met een paard aan hun zij. Daarnaast rijdt iemand op een paard in een rijbak.
Tess: Hoi, ik ben Tess.
Brandon: Brandon. Goedemorgen. Welkom op manege Prinsenstad.
Tess: Brandon, wat houdt jouw werk precies in?
Brandon: Wij proberen op een veilige manier iedere dag mensen te leren paardrijden. Het begint van jong tot oud. Dat doen wij op recreatief maar ook professioneel gebied. Dan houden we ons bezig met het dressuur en het springen.
Tess: Ik benieuwd.
Beschrijver: In deze scène zitten Tess en Brandon ieder op een paard. Ze dragen beiden een helm. Als eerste neemt Tess het woord en daarna horen we Brandon. Het woord gaat vervolgens over en weer. Ondertussen worden er beelden getoond van Brandon die een zadel aanbrengt bij een paard. Naast hem staat een groepje kinderen. Op de volgende beelden geeft Brandon uitleg aan de kinderen. In een volgende scène rijden de kinderen op paarden in de rijbak.
Tess: We zijn nu in de rijbaan. Ik heb een mooi hoedje op gekregen. Heb jij dit altijd al willen doen?
Brandon: Altijd al willen doen? Ik ben hier geboren. Ik heb nooit wat anders gedaan. Dit is mijn hobby en daar heb ik uiteindelijk mijn vak van kunnen maken. Wat vind je daar het leukste aan? Het leukste van mijn werk vind ik dat ik iedere dag mensen blij maak. Dat is eigenlijk het allerleukste. Het omgaan met de dieren maakt dat natuurlijk extra.
Tess: Wat voor skills heb je precies nodig?
Brandon: Ik denk dat het heel belangrijk is om mijn beroep uit te oefenen dat je goed met mensen om kan gaan. Maar je moet ook zeker goed aan kunnen voelen wat iemand aankan of dat iemand bijvoorbeeld angstig is voor paarden of dat iemand juist heel makkelijk met paarden omgaat.
Tess: Wat voor een soort lessen geef jij?
Brandon: Ik geef eigenlijk alle verschillende soorten lessen van kinderen van 7 jaar die nog nooit op een paard gezeten hebben tot volwassenen van 60 of 70 bij wijze van en dat varieert dan van dressuur en springen.
Tess: Je zegt dat ervaring heel erg belangrijk is, rij jij zelf veel naast je werk?
Brandon: Ik rij heel veel. Ik ben eigenlijk net zoveel aan het paardrijden als dat ik aan het lesgeven ben.
Tess: Aangezien we nu toch op een paard zitten, kun jij mij even laten zien hoe jij lesgeeft?
Brandon: Ja, natuurlijk.
Beschrijver: In beeld verschijnt: "MBO Stad" met daaronder "Ontdek wat jij wil worden!". Brandon geeft instructie aan Tess over hoe ze op een paard moet rijden. We horen Brandon tegen Tess. In de video rijdt Tess op het paard.
Brandon: En rijden maar. Teugels een klein beetje korter maken. Perfect. Goed zo. Dan je duim op de teugel houden. Juist. En dan je hakken een beetje naar beneden. Juist. En nog een beetje meer doorstappen. Hij moet een klein beetje vlotter stappen. Perfect. Dat die een beetje de aandacht voor jou heeft. Goed zo.
Beschrijver: Na de uitleg van Brandon stelt Tess een vraag. Brandon beantwoordt vervolgens de vraag.
Tess: Hoeveel lessen geef je per dag?
Brandon: Ik ben dit gewoon eigenlijk een beetje de hele dag aan het doen. Dus ik denk dat ik ongeveer 7, 8, 9 lessen zo op een dag geef. ’s Avonds geven we nog wat privélessen en tussendoor de groepslessen.
Beschrijver: Tess sluit de film af. Ze neemt het woord.
Tess: Dit was Beroepen in beeld bij de instructeur paardensport en -houderij. Voor meer informatie en nog meer van dit soort leuke filmpjes ga naar onze website.
Beschrijver: In beeld staat "Dit is een productie van beroepsonderwijs", het logo van SBB en "bedrijfsleven". Daaronder staat: "Mede mogelijk gemaakt door", het logo van LOB en "Loopbaan Oriëntatie Begeleiding", "2016". Helemaal onderaan in beeld staat de volgende mededeling: "Hoewel Stichting Samenwerking Beroepsonderwijs Bedrijfsleven (SBB) deze film met grote zorg heeft gemaakt staat SBB er niet voor in dat deze film geen gebreken of fouten zal bevatten. Hier kunnen geen rechten aan worden ontleend".