Beschrijver: De video gaat over het beroep "Proefdierverzorger". Een student proefdierverzorger spreekt samen met haar praktijkopleider over haar ervaringen en wat er nodig is om als proefdierverzorger aan de slag te gaan. Gedurende de video worden sfeerimpressies getoond van haar beroep en haar werkomgeving. Aan het eind van de video worden alle kenmerken en de benodigde vaardigheden allemaal op een rijtje gezet.
De video begint met centraal in beeld de titel: "Proefdierverzorger". Links onderin staat het logo van SBB. Op de achtergrond staat een student en de volgende tekst verschijnt: "Student". De scene gaat over naar de praktijkopleider met de volgende tekst in beeld: "Praktijkopleider". Ze dragen beiden speciale kleiding en haarnetjes. In beeld staat het volgende weergeven: "Verzorgt proefdieren, begeleidt de voorplanting en voert proefdierwerkzaamheden uit." Ondertussen worden er beelden getoond van de werkomgeving. De ruimte staat vol met plastic bakken met daarin de proefdieren.
We horen als eerst de student.
Student: Ik doe de opleiding proefdierverzorger. Ik loop op dit moment stage bij het universitair proefdiercentrum aan de Vrije Universiteit. De werkzaamheden die ik hier doe, zijn het verzorgen van de dieren. Denk bijvoorbeeld aan het fokken van dieren. Ik zorg ook voor hun welzijn en soms begeleid ik ook bij het helpen van dierproeven.
Beschrijver: Na de student gaat het woord naar de praktijkopleider.
Praktijkopleider: Laten we nu de welzijnscontrole gaan doen, je weet wat dit inhoudt, toch?
Beschrijver: De student beantwoordt de vraag van de praktijkopleider.
Student: Ja, het kijken naar het water en voer en of dat genoeg is en of de bakken schoon genoeg zijn. En of de muizen zich goed voelen.
Beschrijver: De praktijkopleider reageert op de student. Daarna vertelt hij over zijn werk. Ondertussen bekijkt de student de proefdieren. In de volgende scene staan ze voor een rij met dierverblijven. We horen de praktijkopleider tegen de student.
Praktijkopleider: Hartstikke goed.
Onze klanten zijn allerlei medische onderzoekers. Dan moet je vooral denken aan biologen. Bijvoorbeeld mensen die onderzoek doen aan kanker. We vinden het belangrijk dat de student nauwgezet werkt. En vooral dat de student respect heeft voor de dieren en inzicht heeft in het welzijn van die dieren. De werkzaamheden van de student zijn het verzorgen van dieren, het verschonen van de bakken, het begeleiden van het welzijn van de dieren en het begeleiden van onderzoek.
Deze nesten met pups moeten gesekst worden. Wil jij dat doen?
Beschrijver: De student beantwoordt de vraag van de praktijkopleider.
Student: Ja, is goed. Zal ik het daarna ook gelijk in het systeem zetten?
Beschrijver: We horen de praktijkopleider weer.
Praktijkopleider: Ja, hartstikke goed.
Beschrijver: De student geeft feedback over haar werk.
Student: Ik vind de begeleiding hier met mijn praktijkopleider erg prettig. Alles wordt eerst uitgelegd en je krijgt alles te zien voordat je zelf aan de slag gaat, zodat je zeker weet dat je het goed doet.
Beschrijver: De praktijkopleider geeft nu feedback over de student. Ondertussen komt een sticker van SBB in beeld met daarop "Wij leiden vakmensen op", het logo van SBB en "Erkend leerbedrijf".
Praktijkopleider: Wat we heel erg leuk vinden is het enthousiasme waarmee ze bij ons gekomen is. De nieuwsgierigheid en ze is gewoon een hele positieve meid. Dus, leuk.
Beschrijver: De student neemt een selfie-video op. Ze doet haar haarnetje af. De video gaat vervolgens naar een einde.
Student: De dag zit er weer op, tijd om naar huis te gaan dus ik mag mij weer om gaan kleden.
Beschrijver: In beeld staat "Vakfacts" met daaronder "Proefdierverzorger". De vakfacts staan opgesomd in beeld: "verzorgt en voert de dieren", "zorgt voor informatieoverdracht aan collega's, klanten en onderzoekers", "begeleidt voorplantingsproces en verzamelt materiaal voor genotypering", "verzorgt moeder en jongen", "assisteert bij dierproeven en bereidt deze voor", "voert eenvoudige biotechnische handelingen uit". De volgende scene geeft weer: "Skills", "Proefdierverzorger" met daaronder de benodigde skills: "zelfstandig", "proactief", "accuraat", "gestructureerd", "kritisch", "nauwkeurig", "staat stevig in schoenen", "collegiaal". Ter afsluiting staat in beeld: "Dit is een productie van beroepsonderwijs (het logo van SBB) bedrijfsleven". "De opnamen voor deze film zijn gemaakt bij één of meer erkende leerbedrijven". Onder de tekst staat het logo van SBB.