Beschrijver: De video gaat over het beroep "Assistent verkoop/retail". Een student assistent verkoop/retail spreekt samen met zijn praktijkopleider over zijn ervaringen en wat er nodig is om als assistent verkoop/retail aan de slag te gaan. Gedurende de video worden sfeerimpressies getoond van zijn beroep en zijn werkomgeving. Aan het eind van de video worden alle kenmerken en de benodigde vaardigheden allemaal op een rijtje gezet.
De video begint met centraal in beeld de titel: "Assistent verkoop/retail". Links onderin staat het logo van SBB. Op de achtergrond staat Ozan en de volgende tekst verschijnt: "Student, Ozan Cetinkaya". De scene gaat over naar Nel met de volgende tekst in beeld: "Praktijkopleider, Nel de Groot". Ze zijn beiden werkzaam voor Hema. In beeld staat het volgende weergeven: "Werkt in een winkel, assisteert bij het verwerken van producten en helpt klanten."
Het woord gaat als eerste naar Ozan. Op de beelden vult hij de schappen aan. Ondertussen kom het bordje van SBB in beeld met daarop "Wij leiden vakmensen op", het logo van SBB en "Erkend leerbedrijf".
Ozan: Ik volg de opleiding assistent verkoop en retail. Ik loop stage bij de Hema in Dordrecht. Mijn werkzaamheden zijn aanvullen en ik help de klanten als ze bepaalde vragen hebben. Ik maak prijzen voor de schapetiketten. En ik ontvang de goederen.
Beschrijver: Nel neemt het woord over van Ozan. In de volgende scene geeft ze uitleg aan Ozan. Ze staan beiden in het magazijn.
Nel: De Hema is een grote retailer. We werken volgens een planning. En Ozan staat ook op de planning. En hij loopt gewoon met ons mee. Hij wordt bij zijn werkzaamheden begeleid.
Ozan, je hebt op de planning gezien dat je voor het terugvlaggen staat van de artikelen die gisteravond zijn overgebleven van de aanvulling.
Beschrijver: Het woord gaat terug naar Ozan.
Ozan: Onze dag begint met een planning. Dus we zien bijvoorbeeld van negen tot elf uur dat ik moet aanvullen. Dan heb ik de kassa. Dat duurt dan twee uurtjes en dan heb ik pauze. Er zitten ook pauzes tussen. Soms ben ik ook in het magazijn bezig. Dan vlag ik bijvoorbeeld dingen terug.
Beschrijver: Na Ozan komt Nel aan het woord. In de video helpt Ozan een klant.
Nel: Wat Ozan hier vanuit zijn stage kan leren is het aanvulproces en de klant op één zetten. En niet alleen kassawerkzaamheden maar vanaf de aankomst van de goederen tot het afrekenen en de klant op één zetten.
Beschrijver: De camera is geplaatst in een schap. Ozan vult het schap aan. We horen Ozan.
Ozan: Zo, dit schap is ook weer vol.
Beschrijver: Nel vervolgt haar verhaal.
Nel: Wat ik voor Ozan hoop als hij klaar is met zijn opleiding, is dat hij begint met een klein Hema filiaaltje als filiaalleider! Het zit er echt wel in. Het zal wel tijd nodig hebben maar het komt helemaal goed.
Beschrijver: Ozan reageert op Nel. De video komt daarna aan een einde.
Ozan: Ik ben blij dat ze zo over mij denken.
Beschrijver: In beeld staat "Vakfacts" met daaronder "Assistent verkoop/retail". De vakfacts staan opgesomd in beeld: "werkt als assistent in een winkel", "assisteert bij de verwerking van producten", "assisteert bij de verkoop en het verlenen van service", "ontvangt klanten". De volgende scene geeft weer: "Skills", "Assistent verkoop/retail" met daaronder de benodigde skills: "verantwoordelijk", "sociaal", "klantvriendelijk", "servicegericht". Ter afsluiting staat in beeld: "Dit is een productie van beroepsonderwijs (het logo van SBB) bedrijfsleven". "De opnamen voor deze film zijn gemaakt bij één of meer erkende leerbedrijven". Onder de tekst staat het logo van SBB.