Beschrijver: De video gaat over het beroep "Assistent plant, dier of groene omgeving". Een student assistent plant, dier of groene omgeving spreekt samen met zijn praktijkopleider over zijn ervaringen en wat er nodig is om als assistent plant, dier of groene omgeving aan de slag te gaan. Gedurende de video worden sfeerimpressies getoond van zijn beroep en zijn werkomgeving. Aan het eind van de video worden alle kenmerken en de benodigde vaardigheden allemaal op een rijtje gezet.
De video begint met centraal in beeld de titel: "Assistent plant, dier of groene omgeving". Links onderin staat het logo van SBB. Op de achtergrond staat Sylvian en de volgende tekst verschijnt: "Student, Sylvian Klein". De scene gaat over naar Johan met de volgende tekst in beeld: "Praktijkopleider, Johan Görtemöller". Ze staan beiden buiten. In de video is Sylvian een boom aan het omzagen. In beeld staat het volgende weergeven: "Werkt meestal buiten bij een groen bedrijf en draagt zorg voor het groene product."
Als eerste komt Sylvian aan het woord. In de video loopt hij uit een schuur met een hooivork in de hand.
Sylvian: Ik ben Sylvian Klein. Ik volg de opleiding assistent plant of groene leefomgeving... op Clusius College Alkmaar.
Beschrijver: Nu horen we Johan uitleg geven aan Sylvian en nog een collega. In de volgende scene stelt hij zichzelf voor. Terwijl hij spreekt maken Sylvain en zijn collega gebruik van een kruiwagen.
Johan: Gisteren hebben we dus die takken allemaal gehakseld met de machine. Vandaag gaan we een deel daarvan wegbrengen in de kruiwagen naar de open plek. Dus dan gaan we daar beginnen. Dan gaan we scheppen en daarnaartoe.
Sinds 1 augustus ben ik de nieuwe beheerder/hovenier van Thijsse's Hof. Wij werken met veel vrijwilligers. Het hele bestuur bestaat uit vrijwilligers. Zo houden we dit park in stand.
Beschrijver: Sylvian neemt het woord over van Johan. Ondertussen worden er beelden getoond van Sylvian die zaagsel in een kruiwagen schept.
Sylvian: Dan zijn het meestal zaagwerkzaamheden. Hekreparatie. Kruiwerkzaamheden. Dus eventueel van als we ergens zand hebben staan, van een plek naar de andere plek. Dus dat wisselt zichzelf heel erg af van de verschillende periodes.
Beschrijver: We gaan terug naar Johan.
Johan: Deze twee kratten moeten naar voren naar het verkooppunt. Dan zijn die ook voor en dan doen we twee handelingen ineen.
Beschrijver: Na Johan vervolgt Sylvian zijn verhaal.
Sylvian: Ik werk nu heel veel in tweetallen. Dat is ook goed. Dat stimuleert samenwerken. Dat is iets heel belangrijks, vooral voor dit vak.
Beschrijver: Johan staat nu naast Sylvian. Johan neemt het woord.
Johan: De opleiding die ze doen, daarin goed sturen. Ik vind dat het ook wel leuk en gezellig moet zijn. Dat is gewoon belangrijk. Je moet met plezier hier komen.
Beschrijver: De camera ligt in de kruiwagen we zien Sylvain. We horen hem nu. In de volgende scene praat hij verder over zijn beroep. Ondertussen worden er beelden getoond van Sylvian die een boom om aan het zagen is met een handzaag. Daarna gaat de video naar een einde.
Sylvian: Die is klaar voor de verkoop.
Het is eventueel iets heel nieuws. Dat brengt afwisseling en een gevoel van: het is niet elke dag hetzelfde. Het kan altijd veranderen. Het is altijd een verrassing. Dat is het mooie.
Beschrijver: In beeld staat "Vakfacts" met daaronder "Assistent plant, dier of groene omgeving". De vakfacts staan opgesomd in beeld: "voert assisterende werkzaamheden uit", "onderhoudt materiaal, middelen en omgeving", "vervoert producten en materialen", "plant of legt groen aan", "verzorgt het gewas en de dieren", "onderhoudt groen". De volgende scene geeft weer: "Skills", "Assistent plant, dier of groene omgeving" met daaronder de benodigde skills: "verantwoordelijk", "groene vingers", "fysiek gezond", "sociaal", "houdt van dieren". Ter afsluiting staat in beeld: "Dit is een productie van beroepsonderwijs (het logo van SBB) bedrijfsleven". "De opnamen voor deze film zijn gemaakt bij één of meer erkende leerbedrijven". Onder de tekst staat het logo van SBB.