Beschrijver: De video gaat over het beroep "Retailspecialist". Een student retailspecialist spreekt samen met zijn praktijkopleider over zijn ervaringen en wat er nodig is om als retailspecialist aan de slag te gaan. Gedurende de video worden sfeerimpressies getoond van zijn beroep en zijn werkomgeving. Aan het eind van de video worden alle kenmerken en de benodigde vaardigheden allemaal op een rijtje gezet.
De video begint met centraal in beeld de titel: "Retailspecialist". Links onderin staat het logo van SBB. Op de achtergrond staat Thomas en de volgende tekst verschijnt: "Student, Thomas van Haastrecht". De scene gaat over naar Guido met de volgende tekst in beeld: "Praktijkopleider, Guido Vermaas". In beeld staat het volgende weergeven: "Werkt in een winkel, stuurt een groep medewerkers aan en houdt de voorraden in de gaten."
Als eerste komt Thomas aan het woord.
Thomas: Ik ben Thomas, 22 jaar oud. Ik kom uit Alphen aan de Rijn.
Beschrijver: Guido komt nu aan het woord. Er worden beelden getoond van de supermarkt Hoogvliet. Op de deur van de supermarkt is een sticker geplakt van SBB met daarop "Wij leiden vakmensen op", het logo van SBB en "Erkend leerbedrijf".
Guido: We zijn een supermarkt, met heel veel klantvriendelijkheid. Veel versafdelingen van brood, vers, groente, slagerij.
Beschrijver: Na Guido komt Thomas weer aan het woord. Er worden beelden getoond van Guido en Thomas die door de supermarkt loopt. In een volgende scene vult Thomas de schappen aan. In een volgende scene zitten Guido en Thomas in een overleg.
Thomas: Vaak begin ik 's ochtends. Dan begin ik met bestellen en inzetten. Daarnaast doe ik een deel achter de schermen en waar het kan, help ik met vullen en spiegelen. Wat ik het leukste vind, is het commercieel plan maken. Dat doe ik van het begin tot eind. Het houdt in dat ik de hele planning maak voor de hele winkel qua reclames. De reclames zet ik in een schema. Dat schema werk ik op de dinsdag helemaal uit, als de reclames veranderen naar woensdag.
Beschrijver: Er komt een winkelschap met producten in beeld. We horen nu Guido. Daarna vertelt hij verder over zijn werk.
Guido: Dit vindt ik nu een kop waarvan ik zeg: dit is commercieel gewoon sterk.
Ik vind het belangrijk dat mensen wat leren in de vorm van mensen opleiden. Dus stel je voor dat een hulpkracht binnenkomt, ga jij die eens begeleiden. Hoe ga jij zorgen dat mensen op niveau komen waar wij ze willen hebben? En dat probeer ik ze dan wat bij te brengen.
Beschrijver: Thomas staat naast zijn collega en beoordeelt haar werk. We horen hem nu.
Thomas: Guusje, deze kant vind ik supermooi en superstrak, mooi erbij staan. Die kant...
Beschrijver: Na Thomas vervolgt Guido zijn verhaal.
Guido: Ik het begin dacht ik bij mijzelf van, wat wil Thomas nu precies? In het begin ging hij echt knallen daarna wijkt hij af en toe wat af. Maar dan corrigeren we elkaar weer. Hebben we een gesprek in. Dan had je ook weer andere inzichten waardoor je wel weer de kar ging trekken.
Beschrijver: Thomas neemt een selfie-video op. Op de achtergrond is zijn collega aan het werk. De video wordt daarna afgesloten.
Thomas: Dat was het weer. Dan ga ik nu weer gezellig aan het werk met Guusje.
Beschrijver: In beeld staat "Vakfacts" met daaronder "Retailspecialist". De vakfacts staan opgesomd in beeld: "werkt in een fysieke winkel of in een webstore", "handelt de verkoop af", "voert verkoopgesprekken", "verzorgt de artikelpresentatie", "stuurt werkzaamheden aan", "controleert de voorraad". De volgende scene geeft weer: "Skills", "Retailspecialist" met daaronder de benodigde skills: "vakkundig", "gestructureerd", "commercieel", "flexibel", "sociaal", "inspirerend en motiverend". Ter afsluiting staat in beeld: "Dit is een productie van beroepsonderwijs (het logo van SBB) bedrijfsleven". "De opnamen voor deze film zijn gemaakt bij één of meer erkende leerbedrijven". Onder de tekst staat het logo van SBB.