Beschrijver: De video gaat over het beroep "Retailmedewerker". Een student retailmedewerker spreekt samen met haar praktijkopleider over haar ervaringen en wat er nodig is om als retailmedewerker aan de slag te gaan. Gedurende de video worden sfeerimpressies getoond van haar beroep en haar werkomgeving. Aan het eind van de video worden alle kenmerken en de benodigde vaardigheden allemaal op een rijtje gezet.
De video begint met centraal in beeld de titel: "Retailmedewerker". Links onderin staat het logo van SBB. Op de achtergrond staat Liz en de volgende tekst verschijnt: "Student, Liz van Ruiten". De scene gaat over naar Renate met de volgende tekst in beeld: "Praktijkopleider, Renate Slingerland". Ze staan beiden in een kledingwinkel. In de video heeft Liz een kledingstuk in de hand en geeft ze uitleg aan een klant. In beeld staat het volgende weergeven: "Verkoopt producten en helpt in een winkel."
Als eerste komt Liz aan het woord. Ondertussen kom het bordje van SBB in beeld met daarop "Wij leiden vakmensen op", het logo van SBB en "Erkend leerbedrijf".
Liz: Mijn taken zijn heel verschillend. Van schoonmaken tot klanten helpen, kassa draaien, de etalage ombouwen, de poppen. Eigenlijk alles wat er beneden moet gebeuren, dat doe ik.
Beschrijver: Renate staat naast Liz en geeft uitleg aan haar. Renate heeft een tekening van de tafel met daarop de kleding in de hand.
Renate: We beginnen eerst even met de tafel omdat die het belangrijkste is. Dit zijn de T-shirts die vervangen kunnen worden wanneer ze op zijn. En hier zie je T-shirts...
Beschrijver: Na Renate vervolgt Liz haar verhaal. In de volgende scene loopt een klant de paskamer uit. Liz vraagt om haar mening. De klant reageert vervolgens.
Liz: Wat ik zo leuk vind aan verkopen, is dat je altijd met verschillende mensen bezig bent. Je krijgt heel veel verschillende vragen die mensen stellen. Je hebt altijd wat te doen. Het is heel verschillend. Er is geen één dag hetzelfde.
Hoe zit die voor je?
Klant: Hij zit goed, wil je het knoopje dichtdoen?
Beschrijver: Liz reageert en ze doet vervolgens het knoopje dicht. In de volgende scene vertelt ze verder over haar beroep. Er worden ondertussen beelden getoond van Liz die een tekening van een tafel met kleding bestudeert. Ze ruimt daarna enkele kledingstukken op die op de tafel liggen.
Liz: Ja, natuurlijk.
Wat mij blij maakt is als een klant met een grote glimlach de deur uit gaat. En gezellig nog een keer langskomt en je dan ook herkent. Het zijn best wel lange dagen dat je moet staan, maar omdat je zo veel afwisseling hebt en als je met een klant bezig bent of het is druk dan gaat de tijd zo snel dat je niet doorhebt dat je lange dagen op de vloer staat.
Beschrijver: Renate neemt het woord over van Liz.
Renate: Liz kan goed verkopen, goed service bieden aan de klant en zorgt altijd dat de klant tevreden de deur uit gaat.
Beschrijver: Liz staat achter de balie, pakt de kleding in en geeft deze aan de klant. We horen haar. In de volgende scene geeft ze feedback over Renate.
Liz: Kijk eens, alsjeblieft. Fijne dag.
Mijn praktijkopleider is Renate. Ik beschrijf haar als een gezellige vrouw. Ik kan veel met haar lachen en mijn verhaal bij haar kwijt, ook iets persoonlijks. En gezellig.
Beschrijver: Renate vertelt wat er nodig is om het beroep uit te oefenen. Ondertussen worden er beelden getoond van Liz die de beveiliging van een kledingstuk verwijdert, kleding opvouwt en een paspop aankleedt.
Renate: Ik verwacht veel enthousiasme. Dat is eigenlijk al het halve werk. Service verlenen aan de klant, goed kunnen verkopen, weten wat de klant wil, goed luisteren naar de klant. Daarnaast vervoer aannemen en weten wat er binnenkomt. Eigenlijk alles wat met de klanten te maken heeft en met de spullen die wij verkopen.
Beschrijver: Na Renate gaan we terug naar Liz. In de volgende scene neemt ze een selfie-video op. Ze zit samen met Renate aan tafel. De video gaat daarna naar een einde.
Liz: Ik zie mezelf over een poosje wel op de plek staan van Renate.
Werkoverleg met mijn manager.
Beschrijver: In beeld staat "Vakfacts" met daaronder "Retailmedewerker". De vakfacts staan opgesomd in beeld: "werkt in een winkel", "helpt klanten", "houdt bestellingen bij", "werkt met kassasystemen", "houdt een oogje in het zeil", "overlegt met collega's". De volgende scene geeft weer: "Skills", "Retailmedewerker" met daaronder de benodigde skills: "commercieel", "klantvriendelijk en servicegericht", "sociaal", "ijverig en enthousiast", "gedisciplineerd", "netjes". Ter afsluiting staat in beeld: "Dit is een productie van beroepsonderwijs (het logo van SBB) bedrijfsleven". "De opnamen voor deze film zijn gemaakt bij één of meer erkende leerbedrijven". Onder de tekst staat het logo van SBB.