Beschrijver: De video gaat over het beroep "Fashion designer". Een student fashion designer spreekt samen met haar praktijkopleider over haar ervaringen en wat er nodig is om als fashion designer aan de slag te gaan. Gedurende de video worden sfeerimpressies getoond van haar beroep en haar werkomgeving. Aan het eind van de video worden alle kenmerken en de benodigde vaardigheden allemaal op een rijtje gezet.
De video begint met centraal in beeld de titel: "Fashion designer". Links onderin staat het logo van SBB. Op de achtergrond staat Amber en de volgende tekst verschijnt: "Student, Amber Rijpsma". De scene gaat over naar Elise met de volgende tekst in beeld: "Praktijkopleider, Elise van der Endt". Amber zit achter de computer en werkt ontwerpsoftware voor kleding. In beeld staat het volgende weergeven: "Is trend- en kwaliteitsbewust en volgt actief de ontwikkelingen op modegebied."
Als eerste komt Amber aan het woord.
Amber: Ik doe de opleiding junior stylist in Den Haag.
Beschrijver: Het woord gaat nu naar Elise. Ondertussen worden er beelden getoond van Elise die kleuren van een stof vergelijkt.
Elise: Onze werkzaamheden voor styling zijn voornamelijk stoffen sourcen, nieuwe vormen. We kijken wat de trends zijn momenteel. We vertalen dat naar een collectie die geschikt is voor onze klanten.
Beschrijver: Het woord gaat terug naar Amber. Daarna vertelt ze over haar samenwerking met Elise.
Amber: Ik maak artworks. Ik teken veel in Illustrator en maak ik kledingstukken. Ik ben begonnen met prints. Ik schiet foto's, maak presentaties. Alles wat ik op mijn opleiding doe, heb ik hier ontwikkeld. En het gaat steeds beter.
Ik vind het fijn om met Elise samen te werken. Ze leert me heel veel. Ze kan goed uitleggen. Het is gezellig samen. Het is gewoon heel erg leuk.
Beschrijver: Elise vult Amber aan.
Elise: We kunnen ook goed samen lachen. Dat is ook belangrijk.
Beschrijver: Amber neemt een selfie-video op. Ze laat haar computerscherm en een jurk zien. We horen haar. Daarna vertelt ze over haar werkzaamheden voor de camera van SBB.
Amber: Ik ben overviews aan maken, zoals je ziet, van dit jurkje met streepjes.
De ene keer werk je met babykleding. Dan weer met herenkleding, dames, kindjes. Alles eigenlijk. Binnen mijn stage is het leuk om al die afwisseling te hebben.
Beschrijver: Het woord gaat naar Elise. De video gaat vervolgens naar een afsluiting.
Elise: Wat ik belangrijk vind dat de student meekrijgt, is dat ze zien wat voor werkzaamheden er binnen zo'n bedrijf vallen. Meestal proberen we de student erbij te betrekken. Het is leuk om met Amber samen te werken. Ze is enorm leergierig. Ze wil van alles wat afweten. Ze is heel goed in wat ze doet. Ik denk dat we een topper met Amber in huis hebben.
Beschrijver: In beeld staat "Vakfacts" met daaronder "Fashion designer". De vakfacts staan opgesomd in beeld: "onderbouwt de nieuwe collectie", "werkt de nieuwe collectie uit", "onderzoekt en analyseert", "maakt ontwerpschetsen", "ontwikkelt de samples". De volgende scene geeft weer: "Skills", "Fashion designer" met daaronder de benodigde skills: "beheerst de Engelse taal", "modebewust", "volgt de trends", "zelfstandig", "leergierig", "creatief". Ter afsluiting staat in beeld: "Dit is een productie van beroepsonderwijs (het logo van SBB) bedrijfsleven". "De opnamen voor deze film zijn gemaakt bij één of meer erkende leerbedrijven". Onder de tekst staat het logo van SBB.