In deze videoserie van Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven (SBB) vertellen studenten van beroepsopleidingen over hun aankomend vakgebied en over hun stage. Ze doen werkervaring op bij een erkend leerbedrijf. Ook de praktijkopleiders van de studenten komen aan het woord. In deze video vertellen student Anne Flore Singendonk en praktijkopleider Anne Marie Scheepers over het vak van marketing en communication specialist.
(VROLIJKE MUZIEK)
Beeldtekst:
Een marketing en communication specialist verzorgt online en offline marketing- en communicatieactiviteiten en -middelen
Praktijkopleider Anne Marie Scheepers staat in een binnenruimte voor twee open stellingkasten met veel hangplanten. Op een glazen binnendeur staat de tekst: 'Geef je merk Schmuhl'. Later scrollt ze samen met student Anne Flore door een Macbook.
ANNE MARIE (TEGEN CAMERA): "Bij Schmuhl houden we ons bezig met concept, copy, design. We zijn een bureau dat merken bouwt. En het gedeelte waar Anne Flore hiervoor is, is voor de 'goods'- en de 'gifts'-tak. Dus, om de middelen die voortvloeien uit een merk, in tastbare communicatiezin, op de markt te brengen."
Student marketing en communication specialist Anne Flore zit in een ruimte met op de achtergrond een staande lamp en een flip-over. Later belt ze en typt zij op een toetsenbord.
ANNE FLORE: "Ik heb bijvoorbeeld contact met leveranciers om te vragen of dat ze bepaalde dingen kunnen maken of e-proeven kunnen sturen voor de klanten. Ik stel hele voorstellen op voor de klanten. Dat vind ik vooral leuk, omdat ik dan echt mijn creativiteit erin kan uiten. Ik heb ook contact met klanten. Ik ga weleens op afspraken."
Anne Marie staat in dezelfde ruimte met de twee open stellingkasten met veel hangplanten. Daarnaast is Anne Flore achter een pc te zien waar zij in een programma een hoodie aan het maken is.
ANNE MARIE: "Deze klant had de wens om gave hoodies te maken die de opdruk hadden met hun nieuwe huisstijl. Daar heeft ze wel heel goed geluisterd naar de klant. Vervolgens zijn we terug naar kantoor gegaan, heeft ze een creatief voorstel gemaakt met verschillende soorten hoodies. Hoe de opdrukken erop kwamen, het bepalen van de kleur, gekeken met de leverancier welke kwaliteit voldeed."
Anne Flore zit in dezelfde ruimte met op de achtergrond de staande lamp en de flip-over.
ANNE FLORE (TEGEN DE CAMERA): "Dus ik zou zeggen dat je een goede dag hebt gehad als je echt het perfecte product hebt gevonden, je door kan sturen naar de klant en de klant enthousiast is."
Anne Marie en Anne Flore zitten aan een tafel met een opengeklapte Macbook en een opengeslagen catalogus voor zich.
ANNE FLORE (TEGEN ANNE MARIE): "Ik dacht dus, omdat je tegenwoordig overal zelf je eigen beker moet meenemen: hoe tof is het om gewoon zo'n beker voor te stellen?"
ANNE MARIE (TEGEN ANNE FLORE): "Ja, dat is inderdaad een goeie."
Anne Flore zit aan een houten ronde eettafel in een tussenruimte met glazen wanden en dozen op de grond. Ze filmt zichzelf en praat tegen de camera.
ANNE FLORE (IN VLOG): "Ik ga even een leverancier bellen, want ze hebben echt een supertof nieuw product en ik ben echt heel erg benieuwd hoeveel de voorraad nog is, dus hopelijk genoeg!"
Anne Marie staat in dezelfde ruimte met de twee open stellingkasten met veel hangplanten. Daarnaast is Anne Flore werkend achter een pc te zien.
ANNE MARIE (TEGEN CAMERA): "Als je bij Schmuhl werkt en ik denk dat dat voor elk bureau wel geldt, moet je wel stressbestendig zijn. Dus je moet wel tegen een stootje kunnen in dit vak."
(VROLIJKE MUZIEK)
Beeldtekst:
Vakfacts marketing en communication specialist
- treedt op als aanspreekpunt voor klanten
- verzorgt zakelijke communicatie
- levert managementinformatie
- verzorgt marketing- en communicatieactiviteiten
- voert marktonderzoeken uit
Skills marketing en communication specialist
- flexibel
- dienstverlenend
- representatief
- klantgericht
- organisatietalent
- communicatief
Het logo van Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven verschijnt, met als bijschrift: ‘maakt werk van praktijkleren’.