Beschrijver: De video gaat over het beroep "Schoenhersteller". Een student schoenhersteller spreekt samen met zijn praktijkopleider over zijn ervaringen en wat er nodig is om als schoenhersteller aan de slag te gaan. Gedurende de video worden sfeerimpressies getoond van zijn beroep en zijn werkomgeving. Aan het eind van de video worden alle kenmerken en de benodigde vaardigheden allemaal op een rijtje gezet.
De video begint met centraal in beeld de titel: "Schoenhersteller". Links onderin staat het logo van SBB. Op de achtergrond staat Balint en de volgende tekst verschijnt: "Student, Balint Muller". De scene gaat over naar John met de volgende tekst in beeld: "Praktijkopleider, John Versteeg". Ze zijn samen aan het werk in de werkplaats. Balint een schoen aan het poetsen. In beeld staat het volgende weergeven: "De schoenhersteller behandelt en repareert schoenen, werkt zowel in de werkplaats als achter de verkoopbalie."
Als eerst neemt Balint het woord. Op de beelden plaatst Balint ondertussen een hak op een schoen.
Balint: Wat ik het leukst vind zijn hakken en zolen. De oude look herstellen.
Beschrijver: Na Balint horen we John.
John: Sowieso moet je niet bang zijn voor vieze handen. Je moet creatief zijn. Met klanten om kunnen gaan, dat is ook belangrijk.
Beschrijver: Na John gaan we terug naar Balint.
Balint: Je moet op den duur snel kunnen werken. Goed en snel. Eerst goed en het snelle komt daarna.
Beschrijver: Balint staat achter de balie en er komt een klant binnen. Balint ontvangt de klant en we horen de klant na Balint. Het woord gaat vervolgens over en weer.
Balint: Goedemiddag.
Klant: Goedemiddag. Kun je voor mij mijn schoenzool maken?
Balint: Natuurlijk. Had u weer leer of rubber gewild?
Klant: Precies zoals die nu is.
Beschrijver: Na de klant komt John aan het woord.
John: Ik laat hem zoveel mogelijk zelf de klant helpen maar zodra er moeilijke dingen komen, komt hij gewoon naar me toe. Dan luistert hij mee hoe ik het uitleg.
Beschrijver: In deze scene horen we Balint en vervolgens de klant. Daarna horen we Balint over zijn ervaring. Ondertussen worden er beelden getoond van Balint die een hak schuurt met een apparaat.
Balint: Fijne dag nog.
Klant: Dank je wel.
Balint: Ik had nooit met een machine gewerkt. In het begin is dat heel lastig.
Beschrijver: John neemt het woord over van Balint. In de volgende scene staan ze beiden bij een machine. Balint is de stiksels aan het maken van de schoen. John geeft hem uitleg.
John: In de schoenmakerij moet je gewoon oefenen, oefenen, oefenen. Daardoor leer je het en krijg je de routine.
Rustig aan met de bocht. Dan het laatste stukje nog.
Beschrijver: Na John gaan we terug naar Balint.
Balint: Het netjes werken, het precieze, dat was wat moeilijker.
Beschrijver: John bekijkt de schoen die Balint heeft gerepareerd. We horen John. In de volgende scene vertelt John verder over zijn beroep.
John: Ja, hij zit netjes overal in de groef.
Schoenmaker zijn is mooi omdat je van oude schoenen weer nieuwe kunt maken.
Beschrijver: Balint heeft een paar schoenen vast. Hij legt uit wat hij gedaan heeft. Ondertussen worden er sfeerimpressies getoond van de schoenen in de zaak.
Balint: Deze schoenen. Daar heb ik nieuwe hakken en nieuwe zolen op gemaakt. En mooi gepoetst. Dat is een zeer geslaagde schoen. Je leert elke dag.
Beschrijver: John neemt het woord over van Balint.
John: De schoenen veranderen, de mode verandert en de materialen veranderen. Dus je blijft ontwikkelen. Er komt steeds weer wat nieuws.
Beschrijver: Balint neemt een selfie-video op. We horen hem nu. Terwijl hij spreekt doet hij zijn schort af. De video gaat daarna naar een einde.
Balint: Zo, vandaag weer een drukke dag gehad. Op naar huis.
Beschrijver: In beeld staat "Vakfacts" met daaronder "Schoenhersteller". De vakfacts staan opgesomd in beeld: "herstelt en behandelt schoenen", "werkt in winkel", "gaat met klanten om", "kent machine en materialen", "plant zijn werk". De volgende scene geeft weer: "Skills", "Schoenhersteller" met daaronder de benodigde skills: "vakkundig en nauwkeurig", "klantgericht", "oplossend en handig", "commercieel en ondernemend", "sociaal". Ter afsluiting staat in beeld: "Dit is een productie van beroepsonderwijs (het logo van SBB) bedrijfsleven". "De opnamen voor deze film zijn gemaakt bij één of meer erkende leerbedrijven". Onder de tekst staat het logo van SBB.