Beschrijver: De video gaat over het beroep "Goudsmid". Een student goudsmid spreekt samen met haar praktijkopleider over haar ervaringen en wat er nodig is om als goudsmid aan de slag te gaan. Gedurende de video worden sfeerimpressies getoond van haar beroep en haar werkomgeving. Aan het eind van de video worden alle kenmerken en de benodigde vaardigheden allemaal op een rijtje gezet.
De video begint met centraal in beeld de titel: "Goudsmid". Links onderin staat het logo van SBB. Op de achtergrond staat Sandra en de volgende tekst verschijnt: "Student, Sandra Hartman". De scene gaat over naar Frans met de volgende tekst in beeld: "Praktijkopleider, Frans Zeegers". Ze bevinden zich in de werkplaats. In beeld staat het volgende weergeven: "De goudsmid maakt sieraden van (edel)metalen."
Sandra komt de werkplaats binnenlopen. Frans zit al aan de werktafel. We horen Sandra en daarna Frans. Sandra neemt daarna het woord. Ondertussen worden er sfeerimpressie getoond. Frans laat sepia, het overblijfsel van een inktvis, zien aan Sandra.
Sandra: Goedemorgen.
Frans: Goedemorgen.
Sandra: Ik heb altijd interesse gehad in sieraden. Sowieso het creatief bezig zijn en het bedenken van ideeën. En dit om te zetten naar een sieraad of voorwerp had altijd al mijn interesse.
We beginnen met ossa sapia.
Beschrijver: Frans verbetert Sandra. Daarna vertelt hij Sandra wat ze gaan doen.
Frans: Nee, ossa sepia. Maar je kan ook gewoon sepia zeggen.
We gaan een geelgoude ring gieten in sepia.
Beschrijver: Sandra neemt het woord over van Frans.
Sandra: Waarom ik goudsmid wil worden? Omdat het een ontzettend mooi vak is. Het sieraad vertelt ontzettend veel. Het heeft voor iemand een emotionele waarde. Het is ontzettend breed.
Beschrijver: Sandra perst een ring tussen twee helften sepia. Frans reageert daarop. Hij neemt vervolgens het woord.
Frans: Keurig. Ga maar door.
Ik vind het heel belangrijk om de kennis die we bezitten door te geven aan jonge goudsmeden. Het voordeel van jonge goudsmeden die op een goed adres de stage doorlopen is dat ze daar profijt van hebben voor de rest van hun leven.
Beschrijver: Daarna horen we Sandra feedback geven over Frans.
Sandra: Frans hoort al aan de manier waarop ik iets hamer of zaag dan hoort hij al aan het geluid of iets goed is of niet.
Beschrijver: Sandra houdt de twee helften sepia vast. Frans geeft uitleg. Daarna geeft hij feedback over Sandra. Ondertussen worden er beelden getoond van Sandra die bezig is met een metaal die ze verhit tot een vloeistof.
Frans: Goed zo. Keurig. Binddraad eromheen en het gieten kan beginnen.
In het begin was het moeizaam. Dat was even een zure appel. Daar zijn we vrij snel doorheen gewandeld.
Ik heb even niet opgelet.
Beschrijver: Na Frans gaan we terug naar Sandra.
Sandra: Ik moet wel vaak lachen om Frans dus dat is goed.
Beschrijver: Frans geeft advies aan Sandra die de vloeistof in de mal gaat gieten.
Frans: Keurig. Huppakee, giet het er maar in. Kijk, een beetje materiaal ernaast, maar er mag ook weleens iets fout gaan.
Ja, dat laatste was een applausje waard.
Beschrijver: Na Frans komt Sandra aan het woord. Ze laat daarna in een selfie-video het eindresultaat, de ring, zien. Frans reageert daar vervolgens op. De video gaat daarna naar een einde.
Sandra: Ik zou graag door willen gaan in het vak en zelfstandig een bedrijf beginnen. Maar dat is nog een lange weg te gaan. Ik heb nog veel te leren als leerling.
Dit is hem geworden.
Frans: Keurig. Nog een beetje afwerken.
Sandra: Ja, en zo komt die in de winkel.
Frans: Dat is toch een prachtig model geworden?
Beschrijver: In beeld staat "Vakfacts" met daaronder "Goudsmid". De vakfacts staan opgesomd in beeld: "maakt en herstelt sieraden", "kent diverse technieken", "werkt met verschillenden edelmetalen", "verkoopt sieraden en geeft advies", "onderhoudt klantencontacten", "zorgt voor mooie en veilige presentaties". De volgende scene geeft weer: "Skills", "Goudsmid" met daaronder de benodigde skills: "creatief en vakkundig", "nauwkeurig en netjes", "verantwoordelijk", "sociaal en vriendelijk", "betrouwbaar". Ter afsluiting staat in beeld: "Dit is een productie van beroepsonderwijs (het logo van SBB) bedrijfsleven". "De opnamen voor deze film zijn gemaakt bij één of meer erkende leerbedrijven". Onder de tekst staat het logo van SBB.