Beschrijver: De video gaat over het beroep "Creatief vakman". Een student creatief vakman spreekt samen met haar praktijkopleider over haar ervaringen en wat er nodig is om als creatief vakman aan de slag te gaan. Gedurende de video worden sfeerimpressies getoond van haar beroep en haar werkomgeving. Aan het eind van de video worden alle kenmerken en de benodigde vaardigheden allemaal op een rijtje gezet.
De video begint met centraal in beeld de titel: "Creatief vakman". Links onderin staat het logo van SBB. Op de achtergrond staat Rinke en de volgende tekst verschijnt: "Student, Rinke Joosten". De scene gaat over naar Marlies met de volgende tekst in beeld: "Praktijkopleider, Marlies Crooijmans". Ze bevinden zich in een werkplaats waar keramische producten worden gemaakt. Er staan potten en vazen in de werkplaats. In beeld staat het volgende weergeven: "Bedenkt en maakt creatieve producten."
Ze staan naast elkaar en Marlies neemt het woord. Hun kleding zit onder de vlekken van het werken met keramiek. Ondertussen worden er beelden getoond van Rinke die een vloeistof in een mal giet.
Marlies: Het werk hier houdt in dat je eigenlijk alle kanten van het keramische proces tegenkomt. Dat je leert hoe je mallen maakt. Hoe je mallen ingiet. Hoe ze de oven ingaan. Dus eigenlijk alle facetten van het keramische proces komen hier in dit bedrijf in ieder geval allemaal aan bod.
Beschrijver: Na Marlies komt Rinke aan het woord.
Rinke: Binnen mijn opleiding heb je ook andere richtingen zoals leer, textiel en glas in lood. Wat ik ontwikkeld heb is toch wel binnen het bedrijf werken. Dus echt de commerciële kant. Een praatje maken met de klant van: wat wil diegene? Hoe moet het eruitzien? Wat moet het kosten? Zeg maar het totaalplaatje wat erbij komt kijken.
Beschrijver: Marlies en Rinke zitten aan een tafel en evalueren een product. Marlies neemt het woord. Ondertussen worden er sfeerimpressie getoond.
Marlies: Ik heb net een briefing gehad met de opdrachtgever. De lijnen zijn nu heel rond en er moeten meer scherpere lijnen in komen waardoor die meer tekent.
Wat je in huis moet hebben om het vak keramiek uit te oefenen, is in ieder geval geen vrees voor vieze handen want dat ga je krijgen hier. En je moet wel enige creativiteit bezitten. Je moet van aanpakken weten en je moet ook wel een beetje spierballen hebben want het is ook soms best zwaar werk. Rinke vindt het nog wel lastig om echt vanuit de vrije hand te boetseren.
Beschrijver: Rinke reageert vervolgens op Marlies. In de video past Rinke een product aan met een hulpmiddel. En de laatste scene neemt Rinke een selfie-video op. Op de achtergrond staan Marlies en nog een collega genaamd Isa. De video wordt daarna afgesloten.
Rinke: Vanuit mezelf heb ik zoiets van, ik ga die uitdaging aan en ik kijk hoe het gaat. Ook al moet ik het drie keer opnieuw doen. Dat is al eens gebeurd maar dat is even onder ons. Maar dat maakt op zich niet zoveel uit.
Ik vind het superleuk om te doen. Het is ook leuk om iets handgemaakt te hebben omdat er heel veel liefde, passie en tijd achter zit.
Dit Isa trouwens. Dit is mijn praktijkopleider Marlies. We gaan nu lekker een bakkie doen.
Beschrijver: In beeld staat "Vakfacts" met daaronder "Creatief vakman". De vakfacts staan opgesomd in beeld: "verricht handwerk", "werkt in atelier of werkplaats", "bedenkt en maakt creatieve producten", "beheerst meerdere technieken", "heeft kennis van materialen", "presenteert en verkoopt". De volgende scene geeft weer: "Skills", "Creatief vakman" met daaronder de benodigde skills: "creatief, innovatief en kunstzinnig", "handig en vakkundig", "ondernemend en zakelijk", "inventief", "oog voor detail", "zelfstandig". Ter afsluiting staat in beeld: "Dit is een productie van beroepsonderwijs (het logo van SBB) bedrijfsleven". "De opnamen voor deze film zijn gemaakt bij één of meer erkende leerbedrijven". Onder de tekst staat het logo van SBB.