Beschrijver: De video gaat over het beroep "Junior Manager Internationale Handel". Een student junior manager internationale handel spreekt samen met zijn praktijkopleider over zijn ervaringen en wat er nodig is om als junior manager internationale handel aan de slag te gaan. Gedurende de video worden sfeerimpressies getoond van zijn beroep en zijn werkomgeving. Aan het eind van de video worden alle kenmerken en de benodigde vaardigheden allemaal op een rijtje gezet.
De video begint met centraal in beeld de titel: "Junior Manager Internationale Handel". Links onderin staat het logo van SBB. Op de achtergrond staat Sebastian en de volgende tekst verschijnt: "Student, Sebastian Gniadek". De scene gaat over naar Hans met de volgende tekst in beeld: "Praktijkopleider, Hans de Jong". Ze staan beiden in een magazijn. In beeld staat het volgende weergeven: "Stelt export- en marketingplan op en voert import- en exportactiviteiten uit."
Als eerste komt Hans aan het woord.
Hans: Firma Van der Meer is een diertotaal groothandel. We importeren ook producten uit India, China, Frankrijk, Duitsland en Engeland.
Beschrijver: Na Hans horen we Sebastian. In de video loopt Sebastian ondertussen door het magazijn en controleert de producten.
Sebastian: Het heeft veel te maken met import en export en voorbereiding op het managen van een eigen bedrijf.
Beschrijver: Hans vervolgt zijn verhaal. In de volgende scene stelt hij een vraag aan Sebastian.
Hans: Je wordt hier op zoveel mogelijk punten ingezet.
Had je nog contact gehad met de jongens uit India over die container?
Beschrijver: Sebastian geeft antwoordt. Hans vraagt daar op door. Het woord gaat vervolgens over en weer.
Sebastian: Ja, ze zijn er klaar voor en ze hebben het dinsdag opgestuurd.
Hans: Hij is onderweg?
Sebastian: Ja.
Hans: Dan kunnen we dit afvinken. Hartstikke goed.
Beschrijver: Sebastian vertelt over zijn werkzaamheden. In de video heeft hij een klembord vast en pakt hij een product uit het schap.
Sebastian: Wat me hier te doen staat is klanten aanspreken. Ervoor zorgen dat de producten bij de klant aankomen. Dat producten voor de klanten er zijn. En ervoor zorgen dat de klanten goed geïnformeerd zijn over de producten.
Beschrijver: Hans bekijkt een product. Sebastian staat naast hem. Hans stelt een vraag waarop Sebastian reageert. Het woord gaat vervolgens over en weer.
Hans: Deze klopt. Had je die varkensoren nog gecheckt?
Sebastian: Ja.
Hans: Waren het er 75?
Sebastian: Het waren er 56.
Hans: 56, oké. Dan moeten we die nog even aanpassen want hier staat 75 op de lijst. Gaan we die nog even aanpassen.
Beschrijver: Sebastian vervolgt zijn verhaal.
Sebastian: Waar ik mee bezig ben, is het aanschrijven van potentiële klanten. Die dan ook potentiële bestellingen bij ons kunnen plaatsen.
Beschrijver: Na Sebastian komt Hans aan het woord.
Hans: We proberen hier om de stagiair zoveel mogelijk zelf te laten doen natuurlijk. Zijn er bepaalde punten waar die niet uitkomt dan springen we daarin bij.
Beschrijver: Sebastian geeft feedback over Hans. Ondertussen worden er beelden getoond waar ze beiden moeten lachen.
Sebastian: Werken met Hans is een feest.
Beschrijver: Hans geeft nu feedback over Sebastian. Ondertussen worden er beelden getoond van Sebastian die achter een computer zit. De video wordt daarna afgesloten.
Hans: Om met Sebastian te werken is uiteraard leuk. Voor hem is alles nieuw. Ik heb alles al een keer de revue zien passeren. Het is voor mij zaak om mijn kennis over te dragen op de jeugd, zal ik maar zeggen.
Beschrijver: In beeld staat "Vakfacts" met daaronder "Junior Manager Internationale Handel". De vakfacts staan opgesomd in beeld: "onderzoekt de markt en doet voorstellen voor commercieel beleid", "voert verkoopgesprekken en maakt offertes op", "onderhoudt klantcontact en voert aftersales uit", "voert promotieactiviteiten uit", "organiseert en voert import- en exportactiviteiten uit", "stelt een export-/marketingplan op". De volgende scene geeft weer: "Skills", "Junior Manager Internationale Handel" met daaronder de benodigde skills: "verantwoordelijk", "zelfstandig", "kennis van vreemde talen", "flexibel", "sociaal", "commercieel". Ter afsluiting staat in beeld: "Dit is een productie van beroepsonderwijs (het logo van SBB) bedrijfsleven". "De opnamen voor deze film zijn gemaakt bij één of meer erkende leerbedrijven". Onder de tekst staat het logo van SBB.