In deze videoserie van Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven (SBB) vertellen studenten van beroepsopleidingen over hun aankomend vakgebied en over hun stage. Ze doen werkervaring op bij een erkend leerbedrijf. Ook de praktijkopleiders van de studenten komen aan het woord. In deze video vertellen student Stef Jaspersfaijer en praktijkopleider Patrick Wessels over het vak e-commerce specialist.
(ENERGIEKE MUZIEK)
Beeldtekst:
Een e-commerce specialist werkt in een kantooromgeving van een hybride handelsonderneming (MKB).
PATRICK: "GSMpunt is een webshop die telefoonaccessoires verkoopt op het internet. En dat doen we in heel Nederland en in België."
STEF: "Daarbij moet je denken aan telefoonhoesjes telefoonhouders, opladers, USB-stickjes, pennen."
Stef en Patrick staan in een vergaderruimte.
STEF (IN EEN VLOG): "We zijn nu bezig met de klantreis van de categorie powerbanks in kaart te brengen."
PATRICK: "Denk aan e-mailmarketing, denk aan Google, denk aan social media. Maar ook: hoe kunnen we het beste onze website inrichten zodat zoveel mogelijk mensen overgaan tot aankoop?"
Beeldtekst:
De student verzamelt en analyseert data, met bijvoorbeeld google analytics.
STEF: "Ik kijk naar producten op de website of ik plaats zelf producten op de website. En als er producten zijn die niet goed genoeg op de website staan, verander ik die."
PATRICK: "Een goede eigenschap om te hebben is leergierigheid. De wereld van e-commerce verandert ontzettend snel. Dus daarom is het goed om steeds te blijven ontwikkelen en nieuwe dingen te leren. We willen dat de studenten de vrijheid ervaart. Dus dat ze zelf gaan kijken: waar liggen nog kansen? Dat ze daar vervolgens een actieplan voor gaan schrijven en dat ze dat actieplan ook daadwerkelijk zelf uitvoeren."
Stef zit achter een computer en telefoneert.
STEF (AAN DE TELFOON): "Goedemorgen, GSMpunt met Stef."
STEF: "Ik vind het leukste om de klanten direct te spreken, de klantenservice de telefoontjes op te nemen, klantenvragen te beantwoorden. Dat vind ik leuk om te doen. Een van de uitdagingen die ik tegenkwam was dan als ik iets niet begreep dan kon ik gewoon bij mijn collega's terecht. En dan kon ik diegene vragen om hulp. Dus dat was mooi."
Beeldtekst:
Vakfacts E-commerce specialist:
- ontwikkelt online content
- brengt de klantreis in beeld
- plaatst content op verschillende kanalen
- beheert online kanalen
- verzamelt en analyseert data.
Skills:
- commercieel
- klantgericht
- samenwerken
- cijfermatig onderlegd
- digitaal vaardig
- oplossingsgericht.
Logo Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven verschijnt in beeld.
SBB, maakt werk van praktijkleren.