Beschrijver: De video gaat over het beroep "Interieurvakman woningstofferen". Een student interieurvakman woningstofferen spreekt samen met zijn praktijkopleider over zijn ervaringen en wat er nodig is om als interieurvakman woningstofferen aan de slag te gaan. Gedurende de video worden sfeerimpressies getoond van zijn beroep en zijn werkomgeving. Aan het eind van de video worden alle kenmerken en de benodigde vaardigheden allemaal op een rijtje gezet.
De video begint met centraal in beeld de titel: "Interieurvakman woningstofferen". Links onderin staat het logo van SBB. Op de achtergrond staat Milan en de volgende tekst verschijnt: "BBL-student, Milan Hendriks". De scene gaat over naar Twan met de volgende tekst in beeld: "Praktijkopleider, Twan Westendorp". In de video komt een bedrijfsbusje aanrijden en draait bij bewoners de plaats op. Op de bus staat: "Wagenmans Wonen en Slapen – Lemelerveld". Milan pakt materiaal uit de bus. In de volgende scène is hij een vloer aan het schoonmaken met een apparaat. In beeld staat het volgende weergeven: "Verzorgt het interieur van een ruimte met vloerbedekking en raambekleding."
Als eerste neemt Milan het woord.
Milan: Ik ben Milan Hendriks. Ik ben 17 jaar en ik doe de opleiding tot woningstofferen in Zwolle bij Deltion. Ik werk bij Wagenmans vier dagen en één dag zit ik op school.
Beschrijver: Na Milan horen we Twan.
Twan: Ik ben Twan Westendorp. Ik werk bij Wagenmans Wonen inmiddels 26 jaar.
Beschrijver: Het woord gaat terug naar Milan. Er worden ondertussen beelden getoond van Milan die de vloer schoonmaakt en stofzuigt.
Milan: Ik leg vloeren wat we hier aan het doen zijn vandaag, raambekleding, gordijnen, meubels, bedden, kasten, van alles.
Beschrijver: Twan neemt het woord over van Milan. In de video brengt Milan een mengsel aan op de vloer. Twan helpt Milan daarbij.
Twan: We begeleiden jongens zoals Milan om ze het vak te leren, om ze enthousiast te maken over de woninginrichting. Ik probeer ze eerst mee te laten kijken hoe alles in zijn werk gaat en later alles te laten doen eigenlijk wat wij ook doen. Dus zoveel mogelijk laten doen dat is het beste en daar leren ze het beste van. Ze moeten een beetje sociaal zijn. Met klanten om kunnen gaan. Netjes werken. Een beetje goed in taalgebruik.
Beschrijver: We gaan terug naar Milan. Milan en Twan leggen in de video een vloer. In de video meten Milan en Twan stukken van de te leggen vloer.
Milan: Als je iets aanlevert bij klanten, dan vind ik de reactie wel leuk. Je kunt een goede reactie verwachten als het werk allemaal opgeleverd en klaar is. Ik vind PVC leggen toch wel wat leukste. Het is gewoon doorleggen en het kozijnen snijden is mooi werk. Het voordeel is dat je vier dagen werkt en één dag school hebt. Dus die vier dagen werken dan krijg je salaris. Eind van de maand krijg je uitbetaald.
Beschrijver: Na Milan horen we Twan. Ondertussen gaat Milan met een roller over de vloer. De video gaat na het verhaal van Twan naar een einde.
Twan: Ik vind het wel leuk inderdaad om ze een beetje enthousiast te maken over wat wij doen. Dat geeft voldoening.
Beschrijver: In beeld staat "Vakfacts" met daaronder "Interieurvakman woningstofferen". De vakfacts staan opgesomd in beeld: "brengt de vloerbedekking aan", "bevestigt raambekleding en zonwering", "zorgt voor een veilige werkomgeving", "levert de werkzaamheden op", "werkt bij particulieren thuis en in kantoren, openbare ruim en winkels". De volgende scene geeft weer: "Skills", "Interieurvakman woningstofferen" met daaronder de benodigde skills: "technisch inzicht", "goed kunnen luisteren", "servicegericht", "handig", "nauwkeurig". Ter afsluiting staat in beeld: "Dit is een productie van beroepsonderwijs (het logo van SBB) bedrijfsleven". "De opnamen voor deze film zijn gemaakt bij één of meer erkende leerbedrijven". Onder de tekst staat het logo van SBB.