Beschrijver: De video gaat over het beroep "Waterbouwer". Een student waterbouwer spreekt samen met zijn praktijkopleider over zijn ervaringen en wat er nodig is om als waterbouwer aan de slag te gaan. Gedurende de video worden sfeerimpressies getoond van zijn beroep en zijn werkomgeving. Aan het eind van de video worden alle kenmerken en de benodigde vaardigheden allemaal op een rijtje gezet.
De video begint met centraal in beeld de titel: "Waterbouwer". Links onderin staat het logo van SBB. Op de achtergrond staat Dylan en de volgende tekst verschijnt: "Student, Dylan van Heemskerk". De scene gaat over naar Martijn met de volgende tekst in beeld: "Praktijkopleider, Martijn Schol". In beeld staat het volgende weergeven: "Maakt, onderhoudt en verwijdert waterbouwkundige constructies, zoals oeverconstructies." Op de beelden werken Dylan en Martijn aan een houten steiger bij een woonhuis.
Als eerste neemt Dylan het woord. Ondertussen worden er beelden getoond van Martijn die balken klaar legt en gaten boort in de planken. In de volgende scene neemt Dylan een selfie-video op.
Dylan: Ik ben Dylan van Heemskerk. Ik doe de opleiding waterbouwer bij de firma Benecke. Als we op het werk aankomen dan gaan we eerst uitzetten. Dan gaan we de palen zetten. Hangen we de gording op hoogte op en zagen we de palen op hoogte af. Dan leggen we de kespen erop. Zetten we alle maten uit. Leggen we de planken erop. Schroeven we de plank af en dan afwerken. Zo maken wij een steiger.
Het is tijd om weer aan de slag te gaan.
Beschrijver: Het woord gaat naar Martijn. Hij spreekt voor de camera van SBB. Er worden beelden getoond van Dylan die een gereedschapskist vast heeft en een veiligheidshelm draagt. Martijn werkt op de beelden met een kraan. In de volgende scene zitten Martijn en Dylan in overleg. We horen Martijn tegen Dylan. Daarna vertelt Martijn over de samenwerking met een student. In de volgende scene stelt hij een vraag aan Dylan.
Martijn: Ik ben Martijn Schol. Ik werk bij Benecke. We doen voornamelijk waterbouw-werkzaamheden. Benecke voert alle werkzaamheden uit op of rond het water. We bouwen vooral kadeconstructies of we bouwen een steiger zoals hier. Of we bouwen bruggen. En in principe doen we alles, heel breed, op het water. Dus noem het maar op.
Vandaag alle delen er even opleggen. Afschroeven, even opmeten, eventueel wat afwerking doen aan de steiger. Wat afzagen denk ik nog.
We proberen zoveel mogelijk mee te geven aan de student. Dus zoveel mogelijk werkzaamheden dus beschoeiingen of damwanden, bruggen, noem het maar op. Steigers. En hij werkt overal aan iets mee. Met meerdere personen zodat het heel breed wordt. Zodat hij alles goed begrijpt.
Hoe vond je het zelf gaan deze opleiding?
Beschrijver: Dylan beantwoordt de vraag van Martijn.
Dylan: Veel geleerd, er valt gelukkig nog veel te leren. Ik vond het erg leuk.
Beschrijver: Martijn reageert op Dylan.
Martijn: Het is ook heel erg goed gegaan. Bedankt voor je inzet. Heel veel succes met je opleiding.
Beschrijver: Als laatste horen we Dylan. De video komt aan een einde.
Dylan: Dank je wel.
Beschrijver: In beeld staat "Vakfacts" met daaronder "Waterbouwer". De vakfacts staan opgesomd in beeld: "voert basis grond-, weg- en waterbouwwerk uit", "voert kleinschalig baggerwerk uit", "maakt waterbouwkundige constructies", "verwijdert waterbouwkundige constructies". De volgende scene geeft weer: "Skills", "Waterbouwer" met daaronder de benodigde skills: "flexibel", "verantwoordelijk", "technische kennis", "buitenmens". Ondertussen komt het bordje van SBB in beeld met daarop "Wij leiden vakmensen op", het logo van SBB en "Erkend leerbedrijf". Ter afsluiting staat in beeld: "Dit is een productie van beroepsonderwijs (het logo van SBB) bedrijfsleven". "De opnamen voor deze film zijn gemaakt bij één of meer erkende leerbedrijven". Onder de tekst staat het logo van SBB.