Beschrijver: De video gaat over het beroep "Vakman GWW". Een student vakman GWW spreekt samen met zijn praktijkopleider over zijn ervaringen en wat er nodig is om als vakman GWW aan de slag te gaan. Gedurende de video worden sfeerimpressies getoond van zijn beroep en zijn werkomgeving. Aan het eind van de video worden alle kenmerken en de benodigde vaardigheden allemaal op een rijtje gezet.
De video begint met centraal in beeld de titel: "Vakman GWW". Links onderin staat het logo van SBB. Op de achtergrond staat Bas en de volgende tekst verschijnt: "Student, Bas Harkema". De scene gaat over naar Patrick met de volgende tekst in beeld: "Praktijkopleider, Patrick de Heer". Ze staan beiden met een veiligheidshesje op een bouwlocatie. Bas leidt een graafmachine de locatie op. In beeld staat het volgende weergeven: "Werkt mee aan aanleg en onderhoud van o.a. wegen, bruggen en rioleringen."
Als eerste komt Patrick aan het woord. Ondertussen worden er beelden getoond van Bas die een kruiwagen met klinkers naar het te bestraten deel van de locatie brengt.
Patrick: We zijn vandaag in Oud Ade, gemeente Kaag en Braassem. We zijn bezig om een nieuwe parkeerplaats te bestraten. Bas doet het goed. Zijn werkzaamheden doet hij goed. Ik ben dik tevreden.
Beschrijver: Na Patrick komt Bas aan het woord. Ondertussen komt het bordje van SBB in beeld met daarop "Wij leiden vakmensen op", het logo van SBB en "Erkend leerbedrijf".
Bas: De opleiding die ik doe, is Vakman GWW, Grond, Weg- en Waterbouw. Met deze opleiding kan ik niet alleen bestratingen maar ook grondwerk en rioleringswerk doen. Dus ook kolken zetten en riool leggen en grondwerk afwerken. Dat doen we allemaal.
Beschrijver: Na Bas gaan we terug naar Patrick. Hij geeft uitleg aan Bas. Op de beelden maakt Bas gebruik van een steenknipper en knipt hij een klinker doormidden.
Patrick: Als je gaat knippen, probeer altijd goed met halve stenen en driekwart stenen... Met de knipkant naar je toe.
Beschrijver: We gaan weer terug naar Bas.
Bas: Het leukste aan mijn werk vind ik het straten, stenen leggen, stenen aanvoeren en het afwerken van straten.
Beschrijver: Patrick neemt weer het woord.
Patrick: Vandaag werken we met zijn tweeën maar normaal met een man of vier, vijf. Ik zie Bas zijn toekomst wel goed in. Ik denk dat Bas door kan groeien. Dat het niet alleen bij stratenmaker blijft.
Beschrijver: Bas vult Patrick verder aan. Op de beelden plaatst Bas de stenen.
Bas: Ik wil later doorgroeien als uitvoerder. Echt het uitwerken van bestratingswerkzaamheden. De hele wijk op zijn kop zetten en dan echt alles nieuw maken.
Beschrijver: We horen weer Patrick.
Patrick: Als het regent dan vindt Bas dat irritant, als we geen productie kunnen maken.
Beschrijver: We gaan over naar Bas. Ondertussen vult Bas de kruiwagen met zand en lost hij het zand op een andere locatie. Vervolgens veegt hij het zand tussen de groeven van de klinkers.
Bas: Je moet door willen gaan. Weersomstandigheden moeten je eigenlijk niet uitmaken. De sfeer is heel goed op het werk. Er wordt veel gelachen en de werkzaamheden gaan gewoon door.
Beschrijver: In deze scene is Bas aan het werk. We horen Patrick.
Patrick: Bas, wel een beetje doorgaan. Kom op.
Beschrijver: Na Patrick gaan we terug naar Bas. Er worden ondertussen beelden getoond van Bas die de klinkers aan trilt met een trilplaat. In de volgende scene neemt hij samen met Patrick een selfie-video op. De video gaat daarna naar een afsluiting toe.
Bas: Wat ik leuk vind, is als je na een paar jaar terugkomt in de gemeente of bij iemand in de tuin, en je ziet dat je netjes werk geleverd hebt. Dat het er na een paar jaar nog netjes uitziet.
Mensen, het werk zit er weer op. Het was me een waar genoegen. Hoi.
Beschrijver: In beeld staat "Vakfacts" met daaronder "Vakman GWW". De vakfacts staan opgesomd in beeld: "legt wegen en bestrating aan", "plaatst straatmeubilair", "doet onderhoudswerk", "legt rioleringen aan", "werkt met verschillende apparaten", "verricht meetwerk". De volgende scene geeft weer: "Skills", "Vakman GWW" met daaronder de benodigde skills: "vakkundig", "sterk en fit", "samenwerkend en overleggend", "collegiaal", "enthousiast". Ter afsluiting staat in beeld: "Dit is een productie van beroepsonderwijs (het logo van SBB) bedrijfsleven". "De opnamen voor deze film zijn gemaakt bij één of meer erkende leerbedrijven". Onder de tekst staat het logo van SBB.