Straatmaker

Een strakke, kaarsrechte stoep maken, ligt dat helemaal in jouw straatje?

Opleiding niveau
Niveau 3
Opleiding duur
2-3 jaar
Leerweg
bbl

Opleiding

Je leert tijdens de opleiding Straatmaker hoe je tekeningen moet lezen en hoe je kunt uitrekenen hoeveel materiaal je nodig hebt. Je leert de verschillende materialen kennen, zoals bakstenen, keien, tegels en natuurstenen. Ook leer je met de verschillende machines werken. Denk aan steenknippers en trilplaten. Natuurlijk leer je ook welke patronen er zijn en hoe je de voorbereidingen doet voor een gelijkmatige, strakke stoep.

 

De vakken Nederlands, Engels, rekenen en burgerschap horen standaard bij deze opleiding en je kunt vaak nog extra keuzedelen kiezen om je verder te specialiseren.

Studie in cijfers

Studenten­tevredenheid 7,0
Landelijk rapportcijfer
Geslaagde studenten 82%
Landelijk percentage in het afgelopen schooljaar

Studie in cijfers

Kans op leerbaan Ruim voldoende
Landelijk in dit vakgebied

Descriptief transcript

"Praktijkleren Straatmaker"

Beschrijver: De video gaat over het beroep "Straatmaker". Een student straatmaker spreekt samen met zijn praktijkopleider over zijn ervaringen en wat er nodig is om als straatmaker aan de slag te gaan. Gedurende de video worden sfeerimpressies getoond van zijn beroep en zijn werkomgeving. Aan het eind van de video worden alle kenmerken en de benodigde vaardigheden allemaal op een rijtje gezet.

De video begint met centraal in beeld de titel: "Straatmaker". Links onderin staat het logo van SBB. Op de achtergrond staat Joep en de volgende tekst verschijnt: "Student, Joep Hoffmans". De scene gaat over naar Henk met de volgende tekst in beeld: "Praktijkopleider, Henk Habraken". In beeld staat het volgende weergeven: "Werkt aan straten, trottoirs, parken en speeltuinen en zorgt ook voor verkeersafzettingen, straatmeubilair, hekken en afrasteringen." Op de beelden tikt Joep de klinkers aan met een hamer.

Joep neemt nu een selfie-video op. We horen hem.

Joep: Hoi, ik ben Joep. En dit is mijn werkplek. Hier zijn wij een tegelpad aan het maken.

Beschrijver: Het woord gaat over naar Henk. Op de beelden laden Joep en Henk de materialen uit de werkbus.

Henk: Ik ben uitvoerder c.q. leermeester bij Ketelaars bestratingen en groenvoorziening. Wij doen bestratingen, groenaanleg, riolering. Infiltratie doen wij heel veel in. En daktuinen doen we ook weleens. Dat is dus eigenlijk heel divers.

Beschrijver: We gaan terug naar Joep. Er worden beelden getoond van Joep die de stenen legt en de machine die helpt met het leggen van de stenen.

Joep: Ik volg de opleiding stratenmaker niveau 3. Dat is van tevoren het grondwerk maken. Vervolgens de beddingen afrijden. Banden zetten. Stenen, klinkers en tegels leggen met de klem. Af en toe met de hand.

Beschrijver: Henk bekijkt het werk van Joep en geeft feedback.

Henk: Netjes gewerkt, Joep.

Beschrijver: Joep reageert vervolgens op Henk.

Joep: Mooi, dan ga ik zo door.

Beschrijver: Na Joep komt Henk aan het woord.

Henk: We proberen die leerling zo goed mogelijk te begeleiden op het werk. Als we zien dat ze ergens tegenaan lopen dan sturen we ze bij.

Beschrijver: Joep deelt nu zijn ervaringen op het werk. In de volgende scene geeft hij advies aan een collega.

Joep: Wat ik leuk vind aan dit werk, je bent altijd buiten bezig met je handen. Veel collega's om je heen.

Houd er rekening mee dat die bak haaks in de stoep blijft staan.

Beschrijver: Henk geeft feedback over Joep. Ondertussen worden er beelden getoond van Joep die tegels legt. Daarbij maakt hij gebruik van een apparaat.

Henk: Als stratenmaker heeft hij heel veel bijgeleerd. Een maand van zijn theorie en in de praktijk gewoon vooral leren.

Beschrijver: Joep vult Henk aan. De video gaat vervolgens naar een afsluiting toe.

Joep: Ik kan nog veel meer bijleren.

Beschrijver: In beeld staat "Vakfacts" met daaronder "Straatmaker". De vakfacts staan opgesomd in beeld: "richt verkeersafzetting in en onderhoudt deze", "brengt straatverharding aan", "stelt, plaatst en repareert straatonderdelen", "verwijdert en plaatst straatmeubilair", "controleert op naleving van de voorschriften". De volgende scene geeft weer: "Skills", "Straatmaker" met daaronder de benodigde skills: "vakkundig", "fysiek sterk", "buitenmens", "sociaal". Ter afsluiting staat in beeld: "Dit is een productie van beroepsonderwijs (het logo van SBB) bedrijfsleven". "De opnamen voor deze film zijn gemaakt bij één of meer erkende leerbedrijven". Onder de tekst staat het logo van SBB.

Beroep

Als straatmaker maak je wegen, trottoirs en andere bestratingen door stenen en tegels (machinaal) te bestraten. Je voert hiervoor zelf de voorbereidende werkzaamheden uit, zoals het inrichten van het werkterrein, het controleren van funderingen, het veiligstellen van kabels en leidingen en het stellen van banden en kolken. Daarnaast organiseer je het dagelijkse werk van collega's.

Studie in cijfers

Baankans (op dit moment) 10 Na je opleiding
Landelijk in jouw vakgebied, na je opleiding
Afgestudeerden met werk 100%
Landelijk percentage studenten dat 1,5 jaar na behalen van het diploma werk heeft Lees meer over studie in cijfers

Check de toekomst van deze sector

  1. 1

    Wat speelt er in de sector?

    Of het nu gaat over straten, bruggen, wegen, treinrails, windmolens, dijken, kanalen, zonnepanelen of laadpalen; goede infrastructuur is superbelangrijk voor ons land. Nu, maar zeker ook in de toekomst. Dankzij de infra komen we veilig en snel van a naar b. En in de infra is altijd genoeg te doen.

  2. 2

    Hoe ontwikkelt dit beroep zich?

    Duurzaamheid wordt steeds belangrijker. Dat merk je in dat wat we maken, zoals energie neutrale snelwegen, windmolenparken en laadpalen voor elektrische auto’s. Maar ook in de manier waarop we werken. Want door gebruik te maken van de nieuwste technieken zorgen we dat we steeds slimmer kunnen doen. Bijvoorbeeld door de inzet van een straatrobot, die de stratenmaker ondersteunt bij het werk. Of door te werken met 3D modellen waardoor een grondwerker tijdens het graven in de kraan tot op de centimeter nauwkeurig op een scherm in de cabine kan zien waar gegraven moet worden.

  3. 3

    Wat betekent dat voor jou?

    Als je houdt van samen met een team werken in de buitenlucht aan verschillende projecten, dan is de infra echt iets voor jou. In de toekomst zullen de machines waarmee je werkt steeds vaker elektrisch zijn. En maak je meer en meer gebruik van slimme digitale oplossingen. Omdat die technieken steeds veranderen is het belangrijk dat je blijft bijleren. Dat er genoeg werk is, dat is zeker, want in de infra bouw je mee aan je eigen toekomst en die van Nederland.