Beschrijver: De video gaat over het beroep "Opperman bestratingen". Een student opperman bestratingen spreekt samen met zijn praktijkopleider over zijn ervaringen en wat er nodig is om als opperman bestratingen aan de slag te gaan. Gedurende de video worden sfeerimpressies getoond van zijn beroep en zijn werkomgeving. Aan het eind van de video worden alle kenmerken en de benodigde vaardigheden allemaal op een rijtje gezet.
De video begint met centraal in beeld de titel: "Opperman bestratingen". Links onderin staat het logo van SBB. Op de achtergrond staat Tyrell en de volgende tekst verschijnt: "Student, Tyrell Kok". De scene gaat over naar John met de volgende tekst in beeld: "Praktijkopleider, John Buisman". Ze dragen beiden een veiligheidshesje. In beeld staat het volgende weergeven: "Brengt verhardingen aan op straten en trottoirs." In de video wordt een nieuwe weg aangelegd. Op de voorgrond staan stenen en een kruiwagen met bezem.
Als eerste neemt Tyrell het woord. Ondertussen worden er beelden getoond van Tyrell die langs een open straat loopt. Daarna legt hij de stenen in het zand.
Tyrell: Ik volg de opleiding opperman bestratingen bij het SPG. Ik ben begonnen met zand kruien en stenen brengen voor de stratenmakers. Tegenwoordig zit ik veel op de shovel en loop ik bij de machine.
Beschrijver: John geeft uitleg aan Tyrell. Ze bekijken een tekening.
John: Tyrell, ik heb hier een tekening gekregen van onze uitvoerder. Wij hebben hier een deel gerepareerd.
Beschrijver: Na John gaat het woord terug naar Tyrell.
Tyrell: Op dit moment loop ik bij de machinale ploeg. Dat houdt in dat parkeervakken en straatwerk machinaal worden aangebracht met een machine. En dan moet iemand bij de klem lopen om de overige vier stenen die die niet kan pakken erin te doen. En helpen voorbereiden. Dat zijn mijn werkzaamheden op dit ogenblik.
Beschrijver: John neemt het woord over van Tyrell. Er worden ondertussen beelden getoond van de machine die helpt bij het bestraten. Daarna zitten ze samen op het zand. John geeft uitleg aan Tyrell. In de volgende scene geeft hij feedback over Tyrell. Ondertussen komt het bordje van SBB in beeld met daarop "Wij leiden vakmensen op", het logo van SBB en "Erkend leerbedrijf".
John: SPG is een stichting van verschillende aannemers. Die nemen van ons leerlingen af. Die leiden wij op voor het vak stratenmaker, zoals ik doe. En ik werk met de leerlingenploeg van het SPG. Wij werken voor alle 60 aannemers op verschillende locaties in Noord-Holland.
Zou jij hier een hoogte willen plaatsen? Acht onder de band. Zodat er acht zicht aan het parkeervak komt.
Tyrell is een goede jongen. Hij wil veel leren. Er zijn altijd verbeterpuntjes maar hij heeft zich in een jaar tijd goed ontwikkeld. Hij weet hoe het werkt. Ik zie eigenlijk dat hij meer kan dan alleen opperman straten maken.
Beschrijver: Tyrell geeft nu feedback over John. Daarna neemt hij een selfie-video op. Op de achtergrond is die nieuwe bestrating te zien. De video gaat daarna naar een afsluiting.
Tyrell: Ja, ik wil hem zeker bedanken voor alle kennis die ik hier heb opgedaan. Dat heb ik allemaal niet zelf geleerd, dat is toch dankzij hem.
Yo! Ik ben Tyrell! Mijn werkdag zit er bijna op en dan is deze wijk weer voorzien van nieuwe parkeervakken.
Beschrijver: In beeld staat "Vakfacts" met daaronder "Opperman bestratingen". De vakfacts staan opgesomd in beeld: "werkzaam in de grond-, water- en wegenbouw (gww)", "richt verkeersafzetting in en onderhoudt deze", "richt werkterrein in en onderhoudt deze", "Brengt verhardingen op straat aan", "verwijdert en plaatst straatmeubilair". De volgende scene geeft weer: "Skills", "Opperman bestratingen" met daaronder de benodigde skills: "buitenmens", "fysiek sterk", "flexibel". Ter afsluiting staat in beeld: "Dit is een productie van beroepsonderwijs (het logo van SBB) bedrijfsleven". "De opnamen voor deze film zijn gemaakt bij één of meer erkende leerbedrijven". Onder de tekst staat het logo van SBB.