Beschrijver: De video gaat over het beroep "Machinist hijswerk". Een student machinist hijswerk spreekt samen met zijn praktijkopleider over zijn ervaringen en wat er nodig is om als machinist hijswerk aan de slag te gaan. Gedurende de video worden sfeerimpressies getoond van zijn beroep en zijn werkomgeving. Aan het eind van de video worden alle kenmerken en de benodigde vaardigheden allemaal op een rijtje gezet.
De video begint met centraal in beeld de titel: "Machinist hijswerk". Links onderin staat het logo van SBB. Op de achtergrond staat Jeremy en de volgende tekst verschijnt: "Student, Jeremy Vermeulen". De scene gaat over naar Martien met de volgende tekst in beeld: "Praktijkopleider, Martien Peschier". In beeld staat het volgende weergeven: "Voert huiswerkzaamheden uit op verschillende locaties en repareert en onderhoud machines."
Als eerste komt Jeremy aan het woord. Ondertussen worden er beelden getoond van de hijskranen.
Jeremy: Ik ben Jeremy Vermeulen. Ik volg de opleiding machinist hijswerk en ik werk bij Verschoor in Sassenheim. Ik werk vooral in de bouw de laatste tijd. Daar doe ik voor de metselaars hijsen. Voor timmerlieden doe ik heel veel hijsen de laatste tijd.
Beschrijver: Martien neemt een selfie-video op in de cabine van de vrachtwagen. Jeremy bestuurt de vrachtwagen. We horen Martien. In de volgende scene geeft hij instructies aan Jeremy. Daarna vertelt Martien over zijn werkgever. Ondertussen worden er beelden getoond van Jeremy die de hijskraan neerzet. In de volgende scene bekijkt Jeremy het oliepeil van de hijskraan. Martien geeft toelichting.
Martien: Ik ben de praktijkleraar van Jeremy en we zijn nu onderweg naar Amsterdam. Om wat klusjes te doen, toch Jeremy? Gezellig toch? Heerlijk.
Pak even die manbak op. Dan moet je kijken of de keuringsdatum goed is, de stickers in orde zijn. Zorg dat je de kopieën hebt straks. En dat de gordels mee gaan. Dat is een klusje voor morgen alvast. Even klaarzetten. Mooi, gaan we doen.
Verschoor is een middelgroot kraanbedrijf. Wij zitten voornamelijk in de bouw. Ook grote projecten zoals windmolens of jacht hijsen, Hiswa opbouwen, dat soort dingen doen we allemaal. Ze beginnen met de kleinere klusjes. Dan gaan ze met de ervaren machinisten mee en dan gaan ze langzamerhand leren kranen. Eerst de kraan neerzetten, dan een klein beetje draaien. Beetje zwenken en uitschuiven en dan langzaam aan gaan ze steeds meer doen op de bouw. Om zelfstandig de werkzaamheden te kunnen doen.
Je weet het. Tussen de streepjes in.
Beschrijver: Jeremy bekijkt de oliepeilstok en reageert.
Jeremy: Keurig, deze is heel netjes.
Beschrijver: We gaan terug naar Martien. Hij geeft feedback oven Jeremy. De video gaat vervolgens naar een afsluiting.
Martien: Jeremy die is sinds anderhalf jaar bij ons werkzaam. In de tussentijd heeft hij diverse diploma's gehaald TCVT, torenkraan, telekraan. Hij mag nu ook zelfstandig rijden, heeft zijn rijbewijs ook gehaald. Het gaat eigenlijk al harstikke goed met Jeremy.
Beschrijver: In beeld staat "Vakfacts" met daaronder "Machinist hijswerk". De vakfacts staan opgesomd in beeld: "laadt en lost de machine op en van een transportmiddel", "voert machinaal werkzaamheden uit", "voert onderhoud en reparaties uit en verhelpt storingen", "signaleert, analyseert en verhelpt machinestoringen". De volgende scene geeft weer: "Skills", "Machinist hijswerk" met daaronder de benodigde skills: "stressbestendig", "flexibel", "zorgvuldig", "verantwoordelijk", "gestructureerd". Ter afsluiting staat in beeld: "Dit is een productie van beroepsonderwijs (het logo van SBB) bedrijfsleven". "De opnamen voor deze film zijn gemaakt bij één of meer erkende leerbedrijven". Onder de tekst staat het logo van SBB.