Beschrijver: De video gaat over het beroep "Balkman". Een student balkman spreekt samen met zijn praktijkopleider over zijn ervaringen en wat er nodig is om als balkman aan de slag te gaan. Gedurende de video worden sfeerimpressies getoond van zijn beroep en zijn werkomgeving. Aan het eind van de video worden alle kenmerken en de benodigde vaardigheden allemaal op een rijtje gezet.
De video begint met centraal in beeld de titel: "Balkman". Links onderin staat het logo van SBB. Op de achtergrond staat Jimmy en de volgende tekst verschijnt: "Student, Jimmy Bennink". De scene gaat over naar Jeroen met de volgende tekst in beeld: "Praktijkopleider, Jeroen Vermeulen". Ze hebben beiden een veiligheidshesje aan. In beeld staat het volgende weergeven: "Maakt tijdens infrastructurele projecten onderdeel uit van de asfaltploeg."
Als eerste komt Jimmy aan het woord. Er worden ondertussen beelden getoond van een graafmachine en van een straat die ze aan het asfalteren zijn. In de volgende scene neemt hij een selfie-video op. Daarna vervolgt hij zijn verhaal voor de camera van SBB.
Jimmy: Ik ben Jimmy. Ik doe de opleiding balkman. Ik zit al drie jaar bij Vermeulen.
Daar gaan we weer!
Ik loop stage bij Vermeulen Groep, dat is een heel breed bedrijf. Ik zit zelf bij het asfalt.
Beschrijver: Jeroen neemt het woord over van Jimmy.
Jeroen: De hoofdmoot van wat wij bij het bedrijf doen is asfalteren, GWW-werk, straatwerk, riolering en onderhoud van plantsoenen.
Beschrijver: In deze scene bekijken ze samen de planning. We horen eerst Jimmy en daarna Jeroen. Het woord gaat vervolgens weer naar Jimmy.
Jimmy: Dat is vandaag dan. Zit je volgende week ook nog hier?
Jeroen: Ja. Maandag overdag.
Jimmy: Dan draai je er de deklaag op zeker?
We zijn altijd met asfalt bezig. Zo vernieuwen we grote stukken asfalt maar ook onderhouden.
Beschrijver: Nu komt Jeroen aan het woord. Ondertussen worden er beelden getoond van Jimmy die de asfaltmachine bestuurt.
Jeroen: Ik probeer zoveel mogelijk bij te staan, ook als hij vragen heeft. Er is een trajectmap, die vullen we samen in en kijken welke opdrachten hij moet doen. Die probeer ik er dan bij te zoeken in het werk.
Beschrijver: We gaan terug naar Jimmy. In de volgende scene zitten Jimmy en Jeroen samen in een keet. Daarna staan ze naast elkaar op de bouwlocatie.
Jimmy: Het leukste om te doen zijn de grote stukken en nieuw werk zoals dit. Gewoon vanaf de puinbaan alles opbouwen. Dan heb je het zelf helemaal in de hand en kun je het mooiste werk maken.
Ik heb gisteren wel mijn VCA-pas gekregen. We hadden hem vorige week in het weekend nodig.
Wat ik van jou goed geleerd heb is meten, het uitzetten vooral.
Beschrijver: Jeroen vult Jimmy verder aan. Het woord gaat vervolgens over en weer. Er komt ondertussen een wals in beeld. De video gaat daarna naar een afsluiting.
Jeroen: En een beetje uitrekenen wat je nodig hebt.
Jimmy: Ja, tonnen, rekenen.
Jeroen: Dat gaat wel goed, de rest kon je wel.
Beschrijver: In beeld staat "Vakfacts" met daaronder "Balkman". De vakfacts staan opgesomd in beeld: "richt de verkeersafzetting in en onderhoudt deze", "richt werkterrein in en onderhoudt het", "brengt verhardingen aan", "brengt het werkterrein in afgesproken staat", "organiseert dagelijkse werkzaamheden van collega's". De volgende scene geeft weer: "Skills", "Balkman" met daaronder de benodigde skills: "flexibel", "verantwoordelijk", "zorgvuldig", "overtuigend", "sociaal". Ter afsluiting staat in beeld: "Dit is een productie van beroepsonderwijs (het logo van SBB) bedrijfsleven". "De opnamen voor deze film zijn gemaakt bij één of meer erkende leerbedrijven". Onder de tekst staat het logo van SBB.