Beschrijver: De video gaat over het beroep "Uitvoerder Bouw/infra". Een student uitvoerder bouwinfra spreekt samen met zijn praktijkopleider over zijn ervaringen en wat er nodig is om als uitvoerder bouwinfra aan de slag te gaan. Gedurende de video worden sfeerimpressies getoond van zijn beroep en zijn werkomgeving. Aan het eind van de video worden alle kenmerken en de benodigde vaardigheden allemaal op een rijtje gezet.
De video begint met centraal in beeld de titel: "Uitvoerder Bouw/infra". Links onderin staat het logo van SBB. Op de achtergrond staat Tom en de volgende tekst verschijnt: "Student, Tom van Blerk". De scene gaat over naar Chris met de volgende tekst in beeld: "Praktijkopleider, Chris Schellekens". In beeld staat het volgende weergeven: "Voert projecten uit in de bouw en infra." In de video werkt Chris achter een computer.
Als eerste neemt Tom het woord.
Tom: We doen hoofdzakelijk renovaties van badkamer, keuken en toilet. En daarbij ook nog wat klein storingsonderhoud. Ik vind het contact met de bewoners en met de monteurs heel leuk. Je hebt heel divers werk maar ook standaard werk.
Beschrijver: In deze scene geeft Chris uitleg aan Tom. Ze bekijken een bouwtekening.
Chris: Vaak is het blad toch net een andere maat dan wat op tekening staat. Dus of je dat even goed wilt controleren.
Beschrijver: Tom reageert op Chris.
Tom: Dan ga ik deze maat even goed nameten.
Beschrijver: Chris geeft feedback over Tom.
Chris: Het gaat hartstikke goed. Hij pakt het snel op. Materialenkennis leer je door de jaren heen.
Beschrijver: Tom neemt het woord over van Chris. Ondertussen typt hij op de beelden een e-mail. Vervolgens neemt hij de telefoon op. Daarna vervolgt hij zijn verhaal. We horen hem weer aan de telefoon. In de volgende scene spreekt hij over wat belangrijk is in zijn functie.
Tom: De telefoon is communicatiemiddel één en de computer is nummer twee.
Jansen Huybregts, met Tom.
De telefoon is een korte lijn. Je hebt heel snel contact met iemand. Je kunt heel snel iets uitleggen, vragen, terugkoppelen.
We gaan beginnen bij u met de badkamerrenovatie in week 47.
Het belangrijkste in onze functie is denk ik het goed communiceren met bewoners en opdrachtgevers.
Beschrijver: Chris vult Tom aan.
Chris: Sommige opdrachtgevers zijn best veeleisend. Dat moet je toch allemaal in goede banen zien te leiden. Dat is wel belangrijk bij ons vak, dat je dat goed kunt.
Beschrijver: Tom neemt een selfie-video op. Op de achtergrond staat Chris bij het koffiezetapparaat. We horen eerst Tom, dan Chris en daarna weer Tom. In de volgende scene telefoneert Tom in de auto.
Tom: Beetje koffie voor onderweg.
Chris: Wil je koffie of cappuccino?
Tom: Koffie.
Nee, heb ik niet besteld.
Beschrijver: We horen de collega van Tom door de speaker.
Collega: Ik kan er geen mail over vinden. Want er zijn een aantal frontjes verkeerd.
Beschrijver: Chris neemt het woord over.
Chris: Ik vind de afwisseling leuk. Het is een deel binnen en een deel buiten.
Beschrijver: Tom komt in de video aan bij een huis. Ondertussen horen we hem. In de volgende scene heeft hij het tegen een collega die renovatiewerkzaamheden uitvoert in het huis.
Tom: De voldoening komt meestal vanuit de bewoners. Bijvoorbeeld vorige week een e-mail van iemand die zei: ik ben helemaal ondersteboven van het resultaat. En als je zo'n e-mail krijgt, dat geeft wel een enorme voldoening.
Hier komt de glazen wand, denk ik. Op de vloer?
Beschrijver: De collega reageert op Tom. Daarna komt de video aan een einde.
Collega: Er komt een glazen wand, die moet ik nog inmeten. Die moet op maat worden gemaakt.
Beschrijver: In beeld staat "Vakfacts" met daaronder "Uitvoerder Bouw/infra". De vakfacts staan opgesomd in beeld: "voert regie bij bouw- en infraprojecten", "organiseert werkzaamheden", "werkt binnen en buiten", "stuurt uitvoerend personeel aan", "kent wet- en regelgeving", "bewaakt de begroting". De volgende scene geeft weer: "Skills", "Uitvoerder Bouw/infra" met daaronder de benodigde skills: "vakkundig en verantwoordelijk", "plannend en organiserend", "sociaal en leidinggevend", "besluitvaardig en duidelijk", "gedisciplineerd en stressbestendig", "oplettend en flexibel". Ter afsluiting staat in beeld: "Dit is een productie van beroepsonderwijs (het logo van SBB) bedrijfsleven". "De opnamen voor deze film zijn gemaakt bij één of meer erkende leerbedrijven". Onder de tekst staat het logo van SBB.