Beschrijver: De video gaat over het beroep "Middenkaderfunctionaris Smart Building". Een student middenkaderfunctionaris smart building spreekt samen met zijn praktijkopleider over zijn ervaringen en wat er nodig is om als middenkaderfunctionaris smart building aan de slag te gaan. Gedurende de video worden sfeerimpressies getoond van zijn beroep en zijn werkomgeving. Aan het eind van de video worden alle kenmerken en de benodigde vaardigheden allemaal op een rijtje gezet.
De video begint met centraal in beeld de titel: "Middenkaderfunctionaris Smart Building". Links onderin staat het logo van SBB. Op de achtergrond staat Pieter en de volgende tekst verschijnt: "Student, Pieter Stapelbroek". De scene gaat over naar Ivo met de volgende tekst in beeld: "Praktijkopleider, Ivo Spilman". In beeld staat het volgende weergeven: "Coördineert bij het ontwerpen en realiseren van energiezuinige gebouwen." In de video werkt Pieter achter een computer in ontwerpsoftware.
Als eerste neemt Pieter het woord.
Pieter: Mijn naam is Pieter Stapelbroek. Ik doe de opleiding middenkaderfunctionaris Smart Building. En ik loop mijn stage bij Binx Smartility.
Beschrijver: Na Pieter gaat het woord naar Ivo. Er worden in de video beelden getoond van een gebouw in de ontwerpsoftware.
Ivo: Mijn naam is Ivo Spilman en ik ben praktijkbegeleider binnen onze organisatie Binx Smartility. Binx is een integraal bouw- en installatiebedrijf. Het zijn de grootschalige projecten waarbij we zowel de bouwkundige kant uit engineeren, als ook de installatie kant. En het liefst doen wij ook nog een stukje beheer en onderhoud bij die projecten.
Beschrijver: In deze scène neemt Pieter een selfie-video op. Pieter zit aan een bureau met een laptop gekoppeld aan twee extra computerschermen. Op de schermen staan verschillende ontwerpen en een constructietekening. Daarna vervolgt hij zijn verhaal voor de camera van SBB.
Pieter: Hallo, mijn naam is Pieter en ik ben nu bezig met het tekenen van twee bouwtekeningen.
We zijn op dit moment bezig met een project in Amsterdam, de universiteit in Amsterdam. Het is een bestaand gedeelte en een nieuwbouwgedeelte komt er. Ik ben vooral bezig met het tekenen, het modelleren van onderdelen. Het uitzoeken van kozijnen, van plaatstalen kozijnen om deze in productie te zetten.
Beschrijver: Ivo neemt het woord over van Pieter.
Ivo: Ik vind het heel belangrijk dat een student meekrijgt dat hij hier echt voor zichzelf zit. Dat houd ik de studenten dan ook altijd voor, je zit hier voor jezelf. Probeer te investeren in jezelf. Stel vragen. Er zijn antwoorden genoeg, alleen jij moet de vragen stellen.
Beschrijver: We gaan terug naar Pieter.
Pieter: Ik heb een goede dag als dingen zijn gelukt, tekeningen af zijn gerond of dingen volgens plan zijn gegaan.
Beschrijver: Na Pieter horen we Ivo weer. De video komt daarna een einde.
Ivo: Hij heeft de afgelopen periode zich goed ontwikkeld. Aan het begin kwamen er regelmatig vragen en ondertussen worden het aantal vragen steeds minder en het eindproduct steeds beter.
Beschrijver: In beeld staat "Vakfacts" met daaronder "Middenkaderfunctionaris Smart Building". De vakfacts staan opgesomd in beeld: "kiest materialen, systemen en installaties", "werkt ontwerpen uit", "organiseert mensen en middelen", "begeleidt de bouw", "bewaakt de tijd en de kosten". De volgende scene geeft weer: "Skills", "Middenkaderfunctionaris Smart Building" met daaronder de benodigde skills: "technisch inzicht", "leidinggeven", "plannen", "organiseren". Ter afsluiting staat in beeld: "Dit is een productie van beroepsonderwijs (het logo van SBB) bedrijfsleven". "De opnamen voor deze film zijn gemaakt bij één of meer erkende leerbedrijven". Onder de tekst staat het logo van SBB.