Beschrijver: De video gaat over het beroep "Middenkaderfunctionaris bouw". Een student middenkaderfunctionaris bouw spreekt samen met zijn praktijkopleider over zijn ervaringen en wat er nodig is om als middenkaderfunctionaris bouw aan de slag te gaan. Gedurende de video worden sfeerimpressies getoond van zijn beroep en zijn werkomgeving. Aan het eind van de video worden alle kenmerken en de benodigde vaardigheden allemaal op een rijtje gezet.
De video begint met centraal in beeld de titel: "Middenkaderfunctionaris bouw". Links onderin staat het logo van SBB. Op de achtergrond staat Khaled en de volgende tekst verschijnt: "Student, Khaled Ouazani". De scene gaat over naar Hans met de volgende tekst in beeld: "Praktijkopleider, Hans de Vries". Ze staan beiden met veiligheidskleding op een bouwplaats. Ze lopen in een volgende scene de wapening. In beeld staat het volgende weergeven: "Bereidt voor en begeleidt bouw- en onderhoudsprojecten." Khaled heeft in de volgende scene een bouwtekening in de hand.
Khaled komt als eerste aan het woord tijdens zijn selfie-video. Daarna spreekt hij voor de camera van SBB. Ondertussen worden er sfeerimpressies getoond. In de video is een hijskraan te zien op de bouwplaats.
Khaled: Ik ben Khaled en ik werk op deze bouwplaats.
Ik volg de opleiding middenkaderfunctionaris niveau 4. We werken hier aan 176 huurappartementen. Ik doe tijdens mijn stage de wapening keuren. Samen met de deeluitvoerder werk ik aan de planningen.
Beschrijver: Na Khaled komt Hans aan het woord. Hij geeft uitleg aan Khaled. Daarna stelt hij zich voor.
Hans: Nog even wat extra wapening neerlegt over het grote stuk heen.
Ik ben Hans de Vries. Ik ben hoofduitvoerder bij Switch bouwbedrijf. Een baan in de bouw zal hem zeker liggen. Hij is heel geïnteresseerd.
Beschrijver: Khaled neemt het woord over. Ondertussen komt in de video het bordje van SBB in beeld met daarop: "Wij leiden vakmensen op", het logo en "Erkend leerbedrijf".
Khaled: Als mensen aan de bouw denken, denken ze aan timmeren. Maar er zit veel meer achter. Je moet gedisciplineerd zijn, stressbestendig en niet bang zijn om in het koude weer te werken.
Beschrijver: We horen nu Hans tegen zijn collega's.
Hans: Dan wordt het hier rond de ...? [00:00:48] diep zeker.
Beschrijver: We gaan terug naar Khaled. Hij staat nu langs Hans.
Khaled: Ik kan het goed vinden met iedereen.
Beschrijver: Hans stelt Khaled een vraag waarop Khaled reageert.
Hans: Vind je het ook leuk? Het is elke dag leuk.
Khaled: Het is elke dag leuk, ja.
Beschrijver: Het woord gaat naar Hans.
Hans: Het leuke van het vak in de bouw is de bouwplaats. Dat gewoon elk werk weer nieuw is. Het is een grote legpuzzel en die moet je in elkaar zien te krijgen op tijd.
Beschrijver: Na Hans gaat het woord naar Khaled.
Khaled: Dit werk is geschikt voor studenten die het leuk vinden om vooruit en oplossingsgericht te denken en om personeel aan te sturen.
Beschrijver: Na Khaled komt Hans weer aan het woord. In de volgende scene bestuderen Khaled en Hans een tekening. Khaled heeft een rekenmachine in de hand en Hans geeft advies.
Hans: Hij verdiept zich echt in de zaak. Hij komt met gerichte vragen. Dat vind ik heel positief.
Die maten zijn allemaal hetzelfde. Die is 6 meter 40. Anders pak je uit je maatvoeringslijn. Dan tel je die gewoon bij elkaar op. Dan meet je de totale vloeroppervlakte.
Beschrijver: Het woord gaat als laatst naar Khaled. De video gaat daarna naar een einde.
Khaled: Uiteindelijk als het wordt opgeleverd, dan kun je zeggen van, ik heb hieraan meegebouwd. Dat maakt mij trots als ik het zie.
Beschrijver: In beeld staat "Vakfacts" met daaronder "Middenkaderfunctionaris bouw". De vakfacts staan opgesomd in beeld: "verzorgt werkvoorbereiding in bouw en utiliteit", "regelt omgevingsvergunningen", "bereidt aanbestedingen voor", "begeleidt werkzaamheden", "bewaakt planning en kosten", "houdt projectadministratie bij". De volgende scene geeft weer: "Skills", "Middenkaderfunctionaris bouw" met daaronder de benodigde skills: "vakkundig en handig", "technisch en analytisch onderlegd", "taakgericht en gedisciplineerd", "overtuigend en ondernemend", "samenwerkend en sociaal". Ter afsluiting staat in beeld: "Dit is een productie van beroepsonderwijs (het logo van SBB) bedrijfsleven". "De opnamen voor deze film zijn gemaakt bij één of meer erkende leerbedrijven". Onder de tekst staat het logo van SBB.