Beschrijver: De video gaat over het beroep "Glaszetter". Een student glaszetter spreekt samen met zijn praktijkopleider over zijn ervaringen en wat er nodig is om als glaszetter aan de slag te gaan. Gedurende de video worden sfeerimpressies getoond van zijn beroep en zijn werkomgeving. Aan het eind van de video worden alle kenmerken en de benodigde vaardigheden allemaal op een rijtje gezet.
De video begint met centraal in beeld de titel: "Glaszetter". Links onderin staat het logo van SBB. Op de achtergrond staat Andress en de volgende tekst verschijnt: "Student, Andress Verlaar". De scene gaat over naar Henk met de volgende tekst in beeld: "Praktijkopleider, Henk Weeland". In beeld staat het volgende weergeven: "Monteert glassystemen voor verschillende opdrachtgevers, zowel in woningen als in grotere panden zoals ziekenhuizen en kantoorgebouwen." Op de beelden neemt Andress glas van de wagen. Hij draagt een veiligheidsbril.
Als eerst komt Andress aan het woord.
Andress: Ik ben Andress Verlaar. Ik ben 18 jaar en werk bij Verlaar Glasherstel. Ik doe de opleiding glaszetter. De werkzaamheden die wij voornamelijk hier doen zijn het 24/7-traject. Dat houdt in dat wij 24/7 openstaan voor glasschades.
Beschrijver: Henk geeft Andress advies. In de volgende scene vertelt hij over zijn werkzaamheden.
Henk: Andress, niet draaien, eerst de schroevendraaier er op en dan een tik er tegenaan geven. Dan laat je de schroef schrikken.
Op locatie doen wij alleen glasreparatie. Dus inbraakschade, windschade. En dan ook dubbel glas, dat meten we op en naderhand plaatsen.
Beschrijver: Het woord gaat terug naar Andress. Ondertussen worden er beelden getoond van Andress die het glas aan het opmeten is. In de volgende scene neemt hij een selfie-video op. Daarna geeft hij feedback over de samenwerking met Henk.
Andress: In het begin heb ik voornamelijk meegelopen met Henk. Dat was ongeveer een half jaar. Daarna mocht ik gewoon alles gaan doen en ik ben ook pieperdiensten gaan draaien. Ik heb afgelopen jaar met oud en nieuw gewerkt. En zo leer je het eenmaal.
Goedemorgen! Ik ben Andress Verlaar. Wat we vandaag gaan doen, is een paar spiegeldraad-ruiten vervangen zoals je hier ziet.
En met Henk meelopen, soms is het een chagrijn maar dat is dan ook weer een pluspunt aan Henk. Je kunt lekker een beetje tegenstrijdig tegen elkaar doen. En daar leer je ook weer van.
Beschrijver: Na Andress gaat het woord naar Henk. De video komt aan een einde.
Henk: Andress opleiden is heel leuk omdat Andress heel enthousiast is. Hij doet het gewoon heel graag. Hij heeft er plezier in.
Beschrijver: In beeld staat "Vakfacts" met daaronder "Glaszetter". De vakfacts staan opgesomd in beeld: "bereidt beglazingswerk voor", "bereidt kaders voor", "levert beglazingswerk op", "past beglazingswerk toe", "voert opruimingswerkzaamheden uit". De volgende scene geeft weer: "Skills", "Glaszetter" met daaronder de benodigde skills: "flexibel", "inlevingsvermogen", "verantwoordelijk", "zelfstandig", "handig". Ter afsluiting staat in beeld: "Dit is een productie van beroepsonderwijs (het logo van SBB) bedrijfsleven". "De opnamen voor deze film zijn gemaakt bij één of meer erkende leerbedrijven". Onder de tekst staat het logo van SBB.