Beschrijver: De video gaat over het beroep "Gezel glaszetter". Een student gezel glaszetter spreekt samen met zijn praktijkopleider over zijn ervaringen en wat er nodig is om als gezel glaszetter aan de slag te gaan. Gedurende de video worden sfeerimpressies getoond van zijn beroep en zijn werkomgeving. Aan het eind van de video worden alle kenmerken en de benodigde vaardigheden allemaal op een rijtje gezet.
De video begint met centraal in beeld de titel: "Gezel glaszetter". Links onderin staat het logo van SBB. Op de achtergrond staat Andress en de volgende tekst verschijnt: "Student, Andress Verlaar". De scene gaat over naar Henk met de volgende tekst in beeld: "Praktijkopleider, Henk Weeland". In beeld staat het volgende weergeven: "Monteert glassystemen voor verschillende opdrachtgevers binnen de woningbouw en heeft vaak de leiding tijdens deze projecten." Op de beelden neemt Andress glas van de wagen. Hij draagt een veiligheidsbril.
Als eerst komt Andress aan het woord.
Andress: Ik ben Andress Verlaar. Ik ben 18 jaar en werk bij Verlaar Glasherstel. Ik doe de opleiding gezel glaszetter niveau 3. De werkzaamheden die wij voornamelijk hier doen zijn het 24/7-traject. Dat houdt in dat wij 24/7 openstaan voor glasschades.
Beschrijver: Henk geeft Andress advies.
Henk: Andress, niet draaien, eerst de schroevendraaier er op en dan een tik er tegenaan geven. Dan laat je de schroef schrikken. Wel zorgen dat er hij recht op zit.
Beschrijver: Andress vult Henk aan.
Andress: Anders breekt hij af.
Beschrijver: Na Andress komt Henk aan het woord.
Henk: Op locatie doen wij alleen glasreparatie. Dus inbraakschade, windschade. En dan ook dubbel glas, dat meten we op en naderhand plaatsen.
Beschrijver: Het woord gaat terug naar Andress. Ondertussen worden er beelden getoond van Andress die het glas aan het opmeten is. In de volgende scene neemt hij een selfie-video op. Daarna geeft hij feedback over de samenwerking met Henk.
Andress: In het begin heb ik voornamelijk meegelopen met Henk. Dat was ongeveer een half jaar. Daarna mocht ik gewoon alles gaan doen en ik ben ook pieperdiensten gaan draaien. Ik heb afgelopen jaar met oud en nieuw gewerkt. En zo leer je het eenmaal.
Goedemorgen! Ik ben Andress Verlaar. Wat we vandaag gaan doen, is een paar spiegeldraad-ruiten vervangen zoals je hier ziet. Kijk maar. Mijn collega Henk, oftewel mijn leermeester die legt mij alles uit en dan gaan wij samen zetten. Ik zou zeggen, laten wij maar eens beginnen.
En met Henk meelopen, soms is het een chagrijn maar dat is dan ook weer een pluspunt aan Henk. Je kunt lekker een beetje tegenstrijdig tegen elkaar doen. En daar leer je ook weer van.
Beschrijver: In deze scene zit Andress samen met een collega achter de computer. De collega geeft Andress aanwijzingen.
Collega: Dan kun je de regels die omhoog staan eruit halen.
Beschrijver: Nu komt Andress aan het woord.
Andress: Ik zet zelf het glas en projectplanning hoort er ook bij. Ik zit ook deels in het kantoor bij ons. En daar krijg ik dan de meldingen binnen. Dan kijken wij, die melding kunnen wij daarbij sturen en die melding kunnen we daar naartoe sturen.
Beschrijver: Na Andress gaat het woord naar Henk.
Henk: Andress opleiden is heel leuk omdat Andress heel enthousiast is. Hij doet het gewoon heel graag. Hij heeft er plezier in.
Beschrijver: Het woord gaat terug naar Andress. Op de beelden vervangt hij samen met zijn collega een raam. De video gaat vervolgens naar een afsluiting toe.
Andress: Wat ik graag wil leren is het snel door kunnen werken. Dus meer bonnetjes op een dag kunnen doen. Waardoor ik ook meer mensen blij kan maken. Daar gaat het bij mij in principe om.
Beschrijver: In beeld staat "Vakfacts" met daaronder "Gezel glaszetter". De vakfacts staan opgesomd in beeld: "bereidt kaders voor", "voert glasmontagewerkzaamheden uit", "begeleidt nieuwe medewerkers en stuurt deze aan", "voert projectmanagement uit", "past beglazingssystemen toe". De volgende scene geeft weer: "Skills", "Gezel glaszetter" met daaronder de benodigde skills: "zelfstandig", "technisch inzicht", "verantwoordelijk", "aansturend", "klantvriendelijk". Ter afsluiting staat in beeld: "Dit is een productie van beroepsonderwijs (het logo van SBB) bedrijfsleven". "De opnamen voor deze film zijn gemaakt bij één of meer erkende leerbedrijven". Onder de tekst staat het logo van SBB.