Beschrijver: De video gaat over Een student commercieel medewerker spreekt samen met zijn praktijkopleider over zijn ervaringen en wat er nodig is om als commercieel medewerker aan de slag te gaan. Gedurende de video worden sfeerimpressies getoond van zijn beroep en zijn werkomgeving. Aan het eind van de video worden alle kenmerken en de benodigde vaardigheden allemaal op een rijtje gezet.
De video begint met centraal in beeld de titel: "commercieel medewerker". Links onderin staat het logo van SBB. Op de achtergrond staat Davy en de volgende tekst verschijnt: "Student, Davy Podt". De scene gaat over naar Jeroen met de volgende tekst in beeld: "Praktijkopleider, Jeroen Drenthe". Beiden zijn werkzaam voor Gerritse IJzerwaren. Davy door het magazijn In beeld staat het volgende weergeven: "De commercieel medewerker is binnen of buiten het bedrijf bezig met het verkopen van producten of diensten aan klanten."
Davy neemt als eerste het woord. Hij staat naast een collega in het magazijn. Terwijl hij spreekt een sfeerimpressie van het magazijn. gereedschap zoals tangen en boormachines. In de volgende scene Davy de telefoon
Davy: Goedemorgen. Het is maandagochtend, het begin van weer een mooie werkweek.
Als ik 's ochtends binnenkom, dan ga ik eerst de kassa doen. Ik ga de kassa tellen en daarna de klanten helpen aan de balie. De voorraad opruimen. Als het heel druk is de telefoon opnemen. Het magazijn ondersteunen. Op alle vlakken. Gerritse Amsterdam, goedemiddag met Davy.
Beschrijver: We schakelen over naar Jeroen.
Jeroen: Als commercieel medewerker helpen we de klanten aan de balie. En we helpen de klanten aan de telefoon.
Beschrijver: Davy helpt een klant aan de telefoon. Davy is aan het woord.
Davy: Die voor de zeecontainers met die klemmen?
Beschrijver: Na Davy horen we weer Jeroen.
Jeroen: Als een klant aan de balie komt en die heeft iets speciaals nodig, dan kun je aan de balie natuurlijk handen en voeten gebruiken. Je kan tekenen. Op het moment dat de klant aan de telefoon hangt, kun je geen gebaren maken. Je kan niet gaan tekenen. Dus dan moet je woordelijk gaan begrijpen wat de klant zegt. Dat is wel een stuk moeilijker. Daar heb je wel wat meer technische kennis voor nodig.
Beschrijver: Davy neemt het woord over van Jeroen. In de volgende scene Davy
Jeroen: Voordat je de telefonische verkoop kan doen moet je productkennis hebben. Je moet weten waar de klant om vraagt en doorvragen aan de klant. Het doorvragen had ik op het begin nog niet door. Dan ga je de klant nog een keer terugbellen van, wat had je precies nodig?
Maandagochtend gaat lukken. Op de Herengracht? Dat gaat helemaal goed komen.
Ik leer heel veel van Jeroen. Vooral over de artikelen en het systeem. De balie... de klant helpen, ik dacht eerst, dat gaat moeilijk worden maar dat viel uiteindelijk wel mee.
Beschrijver: Nu horen we Jeroen weer. In de volgende scene staan Jeroen en Davy voor de computer. Jeroen geeft uitleg aan Davy.
Jeroen: Ik zeg altijd tegen Davy: maak je groot, borst vooruit want jij bent heer en meester achter de balie. De klant is koning maar je blijft altijd de keizer.
Als je hier zoekt dan krijg je alles. Hier krijg je het maar beperkt. Deze moet je nemen, 550.
Beschrijver: We horen nu Davy.
Davy: Wat ik leuk vind aan het contact met de klant, is het zorgen dat iemand met het juiste product en een goed gevoel weggaat. En dat die weer terugkomt.
Beschrijver: In beeld staat "Vakfacts" met daaronder "commercieel medewerker". De vakfacts staan opgesomd in beeld: "weet wat er speelt in de markt", "kan klanten aan zich binden", "is goed voor klant en bedrijf", "praat makkelijk ook in Engels of Duits", "geeft aandacht voor en na de deal", "kan goed zijn eigen werk plannen". De volgende scene geeft weer: "Skills", "commercieel medewerker" met daaronder de benodigde skills: "commercieel en klantgericht", "winnaarsmentaliteit", "creatief en sociaal", "georganiseerd en zelfstandig". Ter afsluiting staat in beeld: "Dit is een productie van beroepsonderwijs (het logo van SBB) bedrijfsleven". "De opnamen voor deze film zijn gemaakt bij één of meer erkende leerbedrijven". Onder de tekst staat het logo van SBB.