Commercieel medewerker

Ben jij een echt verkooptalent en vind je het leuk om over prijzen te onderhandelen? Als je er ook van houdt om met mensen om te gaan, is dit echt een beroep voor jou!

Opleiding niveau
Niveau 3
Opleiding duur
2-3 jaar
Leerweg
bol, bbl
Profiel
Economie en ondernemen
Richting
Commercie, groothandel en internationale handel
Code
25874

Opleiding

Tijdens deze opleiding leer je hoe je producten en diensten in de markt zet. Marktonderzoek, marketing en verkoopvaardigheden komen aan bod. Ook leer je hoe je offertes en orders afhandelt en hoe je de verkoop administratief afhandelt. Relaties onderhouden is belangrijk, je leert op welke manieren je dat kan aanpakken.

 

De vakken Nederlands, rekenen en burgerschap horen standaard bij deze opleiding en je kunt vaak nog extra keuzedelen kiezen om je verder te specialiseren.

Studie in cijfers

Leerweg:
Studenten­tevredenheid 6,3
Landelijk rapportcijfer
Geslaagde studenten 67%
Landelijk percentage in het afgelopen schooljaar
Studenten­tevredenheid 6,6
Landelijk rapportcijfer
Geslaagde studenten 51%
Landelijk percentage in het afgelopen schooljaar

Studie in cijfers

Leerweg:
Kans op leerbaan Ruim voldoende
Landelijk in dit vakgebied

Descriptief transcript

"Praktijkleren_ Commercieel Medewerker"

Beschrijver: De video gaat over Een student commercieel medewerker spreekt samen met zijn praktijkopleider over zijn ervaringen en wat er nodig is om als commercieel medewerker aan de slag te gaan. Gedurende de video worden sfeerimpressies getoond van zijn beroep en zijn werkomgeving. Aan het eind van de video worden alle kenmerken en de benodigde vaardigheden allemaal op een rijtje gezet.

De video begint met centraal in beeld de titel: "commercieel medewerker". Links onderin staat het logo van SBB. Op de achtergrond staat Davy en de volgende tekst verschijnt: "Student, Davy Podt". De scene gaat over naar Jeroen met de volgende tekst in beeld: "Praktijkopleider, Jeroen Drenthe". Beiden zijn werkzaam voor Gerritse IJzerwaren. Davy door het magazijn In beeld staat het volgende weergeven: "De commercieel medewerker is binnen of buiten het bedrijf bezig met het verkopen van producten of diensten aan klanten."

Davy neemt als eerste het woord. Hij staat naast een collega in het magazijn. Terwijl hij spreekt een sfeerimpressie van het magazijn. gereedschap zoals tangen en boormachines. In de volgende scene Davy de telefoon

Davy: Goedemorgen. Het is maandagochtend, het begin van weer een mooie werkweek.

Als ik 's ochtends binnenkom, dan ga ik eerst de kassa doen. Ik ga de kassa tellen en daarna de klanten helpen aan de balie. De voorraad opruimen. Als het heel druk is de telefoon opnemen. Het magazijn ondersteunen. Op alle vlakken. Gerritse Amsterdam, goedemiddag met Davy.

Beschrijver: We schakelen over naar Jeroen.

Jeroen: Als commercieel medewerker helpen we de klanten aan de balie. En we helpen de klanten aan de telefoon.

Beschrijver: Davy helpt een klant aan de telefoon. Davy is aan het woord.

Davy: Die voor de zeecontainers met die klemmen?

Beschrijver: Na Davy horen we weer Jeroen.

Jeroen: Als een klant aan de balie komt en die heeft iets speciaals nodig, dan kun je aan de balie natuurlijk handen en voeten gebruiken. Je kan tekenen. Op het moment dat de klant aan de telefoon hangt, kun je geen gebaren maken. Je kan niet gaan tekenen. Dus dan moet je woordelijk gaan begrijpen wat de klant zegt. Dat is wel een stuk moeilijker. Daar heb je wel wat meer technische kennis voor nodig.

Beschrijver: Davy neemt het woord over van Jeroen. In de volgende scene Davy

Jeroen: Voordat je de telefonische verkoop kan doen moet je productkennis hebben. Je moet weten waar de klant om vraagt en doorvragen aan de klant. Het doorvragen had ik op het begin nog niet door. Dan ga je de klant nog een keer terugbellen van, wat had je precies nodig?

Maandagochtend gaat lukken. Op de Herengracht? Dat gaat helemaal goed komen.

Ik leer heel veel van Jeroen. Vooral over de artikelen en het systeem. De balie... de klant helpen, ik dacht eerst, dat gaat moeilijk worden maar dat viel uiteindelijk wel mee.

Beschrijver: Nu horen we Jeroen weer. In de volgende scene staan Jeroen en Davy voor de computer. Jeroen geeft uitleg aan Davy.

Jeroen: Ik zeg altijd tegen Davy: maak je groot, borst vooruit want jij bent heer en meester achter de balie. De klant is koning maar je blijft altijd de keizer.

Als je hier zoekt dan krijg je alles. Hier krijg je het maar beperkt. Deze moet je nemen, 550.

Beschrijver: We horen nu Davy.

Davy: Wat ik leuk vind aan het contact met de klant, is het zorgen dat iemand met het juiste product en een goed gevoel weggaat. En dat die weer terugkomt.

Beschrijver: In beeld staat "Vakfacts" met daaronder "commercieel medewerker". De vakfacts staan opgesomd in beeld: "weet wat er speelt in de markt", "kan klanten aan zich binden", "is goed voor klant en bedrijf", "praat makkelijk ook in Engels of Duits", "geeft aandacht voor en na de deal", "kan goed zijn eigen werk plannen". De volgende scene geeft weer: "Skills", "commercieel medewerker" met daaronder de benodigde skills: "commercieel en klantgericht", "winnaarsmentaliteit", "creatief en sociaal", "georganiseerd en zelfstandig". Ter afsluiting staat in beeld: "Dit is een productie van beroepsonderwijs (het logo van SBB) bedrijfsleven". "De opnamen voor deze film zijn gemaakt bij één of meer erkende leerbedrijven". Onder de tekst staat het logo van SBB.

Beroep

Als commercieel medewerker werk je in de verkoop. Jij zorgt ervoor dat de koop wordt gesloten en dat alles goed wordt geregeld. Je belt, je mailt en je regelt veel voor klanten. Soms werk je mee aan speciale verkoop- en marketingacties. Je kan zowel in de binnendienst als de buitendienst werken.Vanachter je bureau heb je veel contact met klanten. Je belt, je mailt en je regelt veel. Je zoekt uit wat de klant wil en je zorgt ervoor dat hij dat krijgt. Je zoekt uit hoeveel het gaat kosten en hoe lang de levering duurt. Daardoor heb ik je ook veel contact met collega’s op andere afdelingen. Na al het overleg, doe je de klant een goed aanbod. Als de klant het aanbod ook goed vindt, dan stel je een verkoopcontract of orderbevestiging op.

Studie in cijfers

Leerweg:
Baankans (op dit moment) 10 Na je opleiding
Landelijk in jouw vakgebied, na je opleiding
Startsalaris €12
Landelijk gemiddeld bruto uurloon Lees meer over studie in cijfers
Afgestudeerden met werk 83%
Landelijk percentage studenten dat 1,5 jaar na behalen van het diploma werk heeft Lees meer over studie in cijfers
Baankans (op dit moment) 10 Na je opleiding
Landelijk in jouw vakgebied, na je opleiding
Startsalaris €14
Landelijk gemiddeld bruto uurloon Lees meer over studie in cijfers
Afgestudeerden met werk 97%
Landelijk percentage studenten dat 1,5 jaar na behalen van het diploma werk heeft Lees meer over studie in cijfers

Check de toekomst van deze sector

  1. 1

    Wat speelt er in de sector?

    In alle sectoren waar producten of diensten worden verkocht zijn commercieel medewerkers actief. Van bouwondernemers en IT-bedrijven tot verzekeraars en reclamebureaus. In die sectoren zijn er verschillende marktontwikkelingen. Er komen bijvoorbeeld nieuwe diensten of betere producten bij. Of er komen nieuwe concurrenten op de markt. Of de vraag en behoefte van klanten verandert. Verkoopmedewerkers volgen dit soort ontwikkelingen. Want daardoor ontstaan er nieuwe verkoopkansen. Ook de kantoorwerkzaamheden veranderen. Werken met sales data, digitale tools en sociale media wordt steeds belangrijker.

  2. 2

    Hoe ontwikkelt dit beroep zich?

    Commercieel medewerkers ondersteunen bij de verkoop en het contact met de klanten (relatiebeheer). Het doel is de verkoop te vergroten en te zorgen voor tevreden klanten. Daarom houden commercieel medewerkers de marktontwikkelingen goed in het oog. Bijvoorbeeld door de verkoopcijfers (salesdata) te monitoren en te volgen wat er op sociale media gebeurt. Zo hou je in de gaten hoe de behoefte en interesse van klanten verandert en waar nieuwe verkoopkansen ontstaan.

  3. 3

    Wat betekent dat voor jou?

    Naast klantcontacten heb je diverse kantoorwerkzaamheden. Denk aan het opstellen van een accountplan, het verwerken van ordertrajecten en aftersales-activiteiten. Daarbij maak je gebruik van computerprogramma’s, sociale media en internet. Goede ICT-vaardigheden zijn dus onmisbaar. Ook leer je hoe je de marktontwikkelingen in jouw sector goed kunt bijhouden. Sociale en communicatieve vaardigheden (mondeling en schriftelijk) zijn noodzakelijk voor een goed contact met de klanten. Veel bedrijven hebben internationale contacten. Beheersing van de Engelse taal is dus ook van belang. Met mbo 3 kun je doorstromen maar mbo 4. Na afronding van een mbo 4 opleiding kun je doorstromen naar een hbo-opleiding, bijvoorbeeld in economie, bedrijfskunde, marketing, HRM of finance & control.