Beschrijver: De video gaat over het beroep "Medewerker natuur, water en recreatie". Een student medewerker natuur, water en recreatie spreekt samen met zijn praktijkopleider over zijn ervaringen en wat er nodig is om als medewerker natuur, water en recreatie aan de slag te gaan. Gedurende de video worden sfeerimpressies getoond van zijn beroep en zijn werkomgeving. Aan het eind van de video worden alle kenmerken en de benodigde vaardigheden allemaal op een rijtje gezet.
De video begint met centraal in beeld de titel: "Medewerker natuur, water en recreatie". Links onderin staat het logo van SBB. Op de achtergrond staat Jordy en de volgende tekst verschijnt: "Student, Jordy Eenink". De scene gaat over naar Erik met de volgende tekst in beeld: "Praktijkopleider, Erik Groot Landeweer". Ze staan beiden buiten met veiligheidsjas aan. In beeld staat het volgende weergeven: "Voert beheertaken uit in de natuur zoals bomen blessen, hout oogsten, de waterkwaliteit verbeteren en terreinonderhoud."
Als eerste neemt Jordy het woord.
Jordy: Ik ben Jordy. Ik ben werkzaam bij Berkelgroen. Daar volg ik mijn opleiding medewerker natuur, recreatie en water op het Helicon in Apeldoorn.
Beschrijver: Erik en Jordy staan op locatie. We horen nu Erik tegen Jordy. Daarna vertelt Erik over zijn werkgever.
Erik: De linkse boom weghalen. Dan gaan de takken er af. Een stukje naar beneden halen, versnipperen en het dan weg fresen.
Berkelgroen is een onderdeel van Axent Groen. We zijn een traditioneel hoveniersbedrijf gevestigd in Lochem. Ik zeg altijd, onze werkzaamheden zitten tussen grafonderhoud van twee vierkante meter tot een landgoed. Daar zitten onze werkzaamheden tussen dus aanleg en onderhoud van tuinen en parken.
Beschrijver: Na Erik gaat het woord terug naar Jordy. In de volgende scene neemt Jordy een selfie-video op. Hij staat op een hoogwerker en draagt gehoorbescherming en een veiligheidshelm. Op de achtergrond staat een boom. In de volgende scene vertelt hij voor de camera van SBB over zijn werkervaring.
Jordy: Ja, ik vind het spoor het mooiste om te doen. Het heeft wat.
Nu gaan we een boom zagen.
Hoe ik hier in het begin kwam, hoe ik was en nu gegroeid ben daar zit heel veel verschil in. Qua klantgerichtheid, qua manier van werken, doorwerken. Meer doorzettingsvermogen. Allemaal iets serieuzer.
Beschrijver: Erik en Jordy zijn klaar met de klus. We horen Erik.
Erik: Het is goed gegaan, toch? Boom weg. Versnipperd. Perfect. En nu op naar de volgende.
Beschrijver: Jordy neemt het woord over van Erik. Er worden beelden getoond dat ze de takken van de boom in de versnipperaar gooien.
Jordy: Als je niet graag buiten bent dan doe je het werk ook niet graag. In de zomer is het warm en in de winter is het ijskoud. Ik wil graag verder aan de ene kant met ETW maar aan de andere kant ben ik nog een beetje aan het twijfelen. Ik wil altijd nog wel iets meer in het vak kunnen doen.
Beschrijver: Erik geeft nu feedback over Jordy.
Erik: Toch je verandering en je doorzettingsvermogen. Dat is toch wel een positieve verandering van jou.
Beschrijver: Jordy reageert op Erik. De video komt aan een einde.
Jordy: Dank u.
Beschrijver: In beeld staat "Vakfacts" met daaronder "Medewerker natuur, water en recreatie". De vakfacts staan opgesomd in beeld: "draagt zorg voor natuur, grond en water", "voert werkzaamheden uit rondom aanleg, inrichting en onderhoud", "onderhoudt gebouwen en/of voorzieningen", "assisteert bij activiteiten", "informeert publiek en gasten". De volgende scene geeft weer: "Skills", "Medewerker natuur, water en recreatie" met daaronder de benodigde skills: "sociaal", "verantwoordelijk", "zelfstandig", "groene vingers", "inlevend", "buitenmens". Ondertussen zaagt iemand de takken van een boom af met een kettingzaag. Ter afsluiting staat in beeld: "Dit is een productie van beroepsonderwijs (het logo van SBB) bedrijfsleven". "De opnamen voor deze film zijn gemaakt bij één of meer erkende leerbedrijven". Onder de tekst staat het logo van SBB.