Zelfstandig medewerker travel & hospitality

Je bent het visitekaartje van het hotel of de touroperator en hebt contact met mensen over de hele wereld.

Opleiding niveau
Niveau 3
Opleiding duur
2-3 jaar
Leerweg
bol, bbl
Profiel
Horeca, bakkerij en recreatie
Richting
Horeca, toerisme en recreatie
Code
25649

Opleiding

Je leert hoe je toeristische informatie verzamelt en verstrekt. Ook omgaan met klachten heeft je aandacht. Je leert hoe je toeristische producten, zoals excursies, kunt verkopen. Je leert presentatietechnieken, omdat je vaak voor een groep zult staan in dit beroep.

 

De vakken Nederlands, rekenen en burgerschap horen standaard bij deze opleiding en je kunt vaak nog extra keuzedelen kiezen om je verder te specialiseren.

Studie in cijfers

Leerweg:
Studenten­tevredenheid 6,8
Landelijk rapportcijfer
Geslaagde studenten 62%
Landelijk percentage in het afgelopen schooljaar
Doorstroom naar andere mbo opleiding 47%
Landelijk percentage na het behalen van een mbo-diploma in het afgelopen schooljaar
Geslaagde studenten 33%
Landelijk percentage in het afgelopen schooljaar

Studie in cijfers

Leerweg:
Kans op leerbaan Voldoende
Landelijk in dit vakgebied

Descriptief transcript

"Praktijkleren Zelfstandig Medewerker Travel & Hospitality"

Beschrijver: De video gaat over het beroep "Zelfstandig Medewerker Travel & Hospitality". Een student zelfstandig medewerker travel & hospitality spreekt samen met haar praktijkopleider over haar ervaringen en wat er nodig is om als zelfstandig medewerker travel & hospitality aan de slag te gaan. Gedurende de video worden sfeerimpressies getoond van haar beroep en haar werkomgeving. Aan het eind van de video worden alle kenmerken en de benodigde vaardigheden allemaal op een rijtje gezet.

De video begint met centraal in beeld de titel: "Zelfstandig Medewerker Travel & Hospitality". Links onderin staat het logo van SBB. Op de achtergrond staat Chareta en de volgende tekst verschijnt: "Student, Chareta Sluisdom". De scene gaat over naar Jennifer met de volgende tekst in beeld: "Praktijkopleider, Jennifer Leidelmijer". In beeld staat het volgende weergeven: "Toeristen en gasten de weg wijzen naar bijvoorbeeld een passend hotel, restaurant, leuke activiteit of huurauto", "De medewerker travel & hospitality doet en regelt alles wat reis en verblijf plezierig en aangenaam maakt".

Chareta geeft uitleg aan bezoekers. Ze maakt daarbij gebruik van een kleine modelfiets met een slot. Daarna vertelt ze over haar werkzaamheden. In de volgende scene bespreekt ze een checklist samen met Jennifer.

Chareta: Dit slot komt aan het voorwiel en dit slot zit aan de achterkant.

Je moet gasten te woord staan en klantvriendelijk zijn. Je moet klachten kunnen afhandelen.

Dit is een checklist, daarop vink je alle taken af.

Beschrijver: Jennifer vult aan. Daarna vertelt ze over de werkzaamheden binnen het bedrijf en geeft ze feedback over Chareta. Ondertussen worden er beelden getoond van Chareta die broodjes heeft afgebakken.

Jennifer: Je pakt hem, kijkt wat je eerst moet doen. Daarna vink je dat af.

In- en uitchecken maar ook een taxi bestellen voor gasten of ze de weg wijzen. Je moet de plattegrond van Amsterdam kennen. Het gaat heel goed. Chareta's stage is erg veelzijdig. Ze doet ontbijt en front office.

Beschrijver: Het woord gaat terug naar Chareta.

Chareta: Ik word erg enthousiast van gasten die blij zijn als je ze hebt geholpen. Dat ze je echt bedanken. Daar word ik erg blij van. Dan weet je dat je je werk goed hebt gedaan.

Beschrijver: Na Chareta horen we Jennifer. De video komt aan een einde.

Jennifer: Het leuke aan praktijkopleider zijn is het begeleiden van de leerlingen en ze iets nieuws leren. Ze vanaf het begin begeleiden en zien hoe ze groeien. Dat vind ik mooi om te zien.

Beschrijver: In beeld staat "Vakfacts" met daaronder "Zelfstandig Medewerker Travel & Hospitality". De vakfacts staan opgesomd in beeld: "plant en organiseert activiteiten van begin tot eind", "is op de hoogte van vraag en aanbod", "weet producten en diensten goed te promoten en te verkopen", "kan prima een prijs berekenen". Ondertussen heeft Chareta op de beelden een kaart voor haar en geeft ze uitleg aan bezoekers over de verschillende routes. De volgende scene geeft weer: "Skills", "Zelfstandig Medewerker Travel & Hospitality" met daaronder de benodigde skills: "organisatietalent", "commercieel", "goed met geld", "(klant)vriendelijk", "flexibel", "enthousiast en energiek". Ter afsluiting staat in beeld: "Dit is een productie van beroepsonderwijs (het logo van SBB) bedrijfsleven". "De opnamen voor deze film zijn gemaakt bij één of meer erkende leerbedrijven". Onder de tekst staat het logo van SBB.

Beroep

Je verkoopt reizen en alles wat er mee samenhangt, zoals bijvoorbeeld verzekeringen of autohuur. Je bent een absolute specialist. Jij adviseert klanten over alles wat bij het boeken van een reis komt kijken. Dat kan een zakenreis zijn of een vakantie. Je helpt bijvoorbeeld een vliegticket boeken en zoekt uit in welk hotel je klant goed terecht kan. Ook als er klachten of problemen zijn, help jij de klant. Je voert het verkoopgesprek: je hebt het eerste klantcontact en stelt de klant op zijn gemak, je luistert goed naar wat de klant wil en selecteert de best passende reis, inclusief extra’s. Je bouwt een goede band met de klant, zodat de klant kwaliteit en extra service ervaart.

Studie in cijfers

Leerweg:
Baankans (op dit moment) 10 Na je opleiding
Landelijk in jouw vakgebied, na je opleiding
Startsalaris €14
Landelijk gemiddeld bruto uurloon Lees meer over studie in cijfers
Afgestudeerden met werk 88%
Landelijk percentage studenten dat 1,5 jaar na behalen van het diploma werk heeft Lees meer over studie in cijfers
Baankans (op dit moment) 10 Na je opleiding
Landelijk in jouw vakgebied, na je opleiding

Check de toekomst van deze sector