Beschrijver: De video gaat over het beroep "Zelfstandig medewerker leisure & hospitality". Een student zelfstandig medewerker leisure & hospitality spreekt samen met haar praktijkopleider over haar ervaringen en wat er nodig is om als zelfstandig medewerker leisure & hospitality aan de slag te gaan. Gedurende de video worden sfeerimpressies getoond van haar beroep en haar werkomgeving. Aan het eind van de video worden alle kenmerken en de benodigde vaardigheden allemaal op een rijtje gezet.
De video begint met centraal in beeld de titel: "Zelfstandig medewerker leisure & hospitality". Links onderin staat het logo van SBB. Op de achtergrond staat Tessa en de volgende tekst verschijnt: "Student, Tessa Koops". De scene gaat over naar Peter met de volgende tekst in beeld: "Praktijkopleider, Peter Oversteegen". In beeld staat het volgende weergeven: "Ontvangt gasten, geeft informatie, verhuurt, verkoopt en organiseert recreatieve activiteiten."
Peter neemt een selfie-video op. Op de achtergrond staat Tessa. Ze hebben beiden een step en staan in een natuurgebied. We horen eerst Tessa en daarna Peter.
Tessa: Hoi, ik ben Tessa.
Peter: Ik ben Peter.
Beschrijver: Het woord gaat weer naar Tessa.
Tessa: Ik sjees zo naar beneden. Dan gaan we verder de steproute verkennen.
Beschrijver: Na Tessa neemt Peter het woord en spreekt voor de camera van SBB.
Peter: We zijn hier bij het bezoekerscentrum Natuurmonumenten in Rheden. We hebben hier een sportief bedrijf. Dat betekent dat we fietsen en mountainbikes verhuren. Elektrische fietsen. En we hebben een VVV-kantoor.
Beschrijver: In deze scene geeft Tessa uitleg aan twee bezoekers over een elektrische fiets. Daarna vertelt ze over haar werkzaamheden. In de daaropvolgende scene zit ze achter de computer en neemt ze de telefoon op.
Tessa: Gaat die aan dan moet die even laden en dan zie je alles wat je nodig hebt. Je ziet de batterij, de kilometers per uur die je straks rijdt.
De voornaamste werkzaamheden in dit bedrijf is de VVV. Dan ben je aanspreekpunt voor klanten die een reservering hebben gemaakt of spontaan binnenkomen voor een leuk dagje Nationaal Park Veluwezoom. Daar help ik die klant mee.
Veluwe Actief, met Tessa, goedemiddag.
Beschrijver: Het woord gaat naar Peter. Op de beelden bereidt Tessa de handboogbaan voor.
Peter: Waar moet je aan voldoen om hier te kunnen werken? Je moet een glimlach op je gezicht hebben. Als je hier komt moet je denken, ik heb er zin in. En mensen advies geven, goed kunnen helpen en zorgen dat het voor hen een leuke dag wordt.
Beschrijver: Tessa heeft nu een handboog in de hand. Ze geeft uitleg aan de bezoekers.
Tessa: Je gaat op schouderbreedte staan met je voeten. Je linkerarm heb je gestrekt. Niet te lang aanspannen want dan ga je trillen. Kijken waar je richt.
Beschrijver: Na Tessa gaan we terug naar Peter. In de volgende scene heeft Peter het tegen Tessa. Ze staan op een uitkijkpunt in het natuurgebied.
Peter: Wat wij hopen is dat als een stagiair hier vertrekt, dat die zegt dat het een ontzettend positieve leerperiode was.
Dit is een nationaal park, een van de hoogtepunten. Wat zou je de groep vertellen?
Beschrijver: Tessa beantwoordt de vraag van Peter. In de volgende scene vertelt ze over hoe het ging met de bezoekers die ze heeft begeleidt. De video gaat daarna naar een afsluiting.
Tessa: Over de heide, hoe die wordt onderhouden. Want dit is een mooi punt waar je erover uitkijkt.
Toen we hier terugkwamen, was ik wel echt trots op mezelf. Ze hadden het leuk gehad en dat lieten ze merken.
Beschrijver: In beeld staat "Vakfacts" met daaronder "Zelfstandig medewerker leisure & hospitality". De vakfacts staan opgesomd in beeld: "informeert en adviseert gasten", "signaleert en behandelt klachten", "verkoopt of verhuurt producten of diensten", "voert de administratie", "organiseert activiteiten", "begeleidt activiteiten". De volgende scene geeft weer: "Skills", "Zelfstandig medewerker leisure & hospitality" met daaronder de benodigde skills: "zelfstandig", "sociaal", "commercieel", "flexibel", "dienstverlenend". Ter afsluiting staat in beeld: "Dit is een productie van beroepsonderwijs (het logo van SBB) bedrijfsleven". "De opnamen voor deze film zijn gemaakt bij één of meer erkende leerbedrijven". Onder de tekst staat het logo van SBB.