Junior accountmanager

Nieuwe klanten (accounts) werven, verkopen en zorgen voor een hogere omzet, spreekt jou dat aan? Als junior accountmanager onderhandel en adviseer je en maak je goede deals!

Opleiding niveau
Niveau 4
Opleiding duur
3-4 jaar
Leerweg
bol, bbl
Profiel
Economie en ondernemen
Richting
Commercie, groothandel en internationale handel
Code
25877

Opleiding

Tijdens de opleiding leer je hoe je onderzoek kan doen naar de klant, het product en de markt. Ook leer je hoe je verkoopgesprekken kunt voeren en hoe je onderhandelt over prijs en voorwaarden. Offertes opstellen, relatiebeheer, bedrijfsadministratie en -economie komen ook voorbij tijdens deze opleiding tot junior)accountmanager.

 

De vakken Nederlands, Engels, rekenen en burgerschap horen standaard bij deze opleiding en je kunt vaak nog extra keuzedelen kiezen om je verder te specialiseren.

Studie in cijfers

Leerweg:
Studenten­tevredenheid 6,4
Landelijk rapportcijfer
Geslaagde studenten 67%
Landelijk percentage in het afgelopen schooljaar
Doorstroom naar hbo 49%
Landelijk percentage na het behalen van een mbo-diploma in het afgelopen schooljaar
Studenten­tevredenheid 6,5
Landelijk rapportcijfer
Geslaagde studenten 58%
Landelijk percentage in het afgelopen schooljaar
Doorstroom naar hbo 19%
Landelijk percentage na het behalen van een mbo-diploma in het afgelopen schooljaar

Studie in cijfers

Leerweg:
Kans op leerbaan Voldoende
Landelijk in dit vakgebied

Descriptief transcript

"Praktijkleren_ Junior Accountmanager"

Beschrijver: De video gaat over het beroep "Junior Accountmanager". Een student junior accountmanager spreekt samen met zijn praktijkopleider over zijn ervaringen en wat er nodig is om als junior accountmanager aan de slag te gaan. Gedurende de video worden sfeerimpressies getoond van zijn beroep en zijn werkomgeving. Aan het eind van de video worden alle kenmerken en de benodigde vaardigheden allemaal op een rijtje gezet.

De video begint met centraal in beeld de titel: "Junior Accountmanager". Links onderin staat het logo van SBB. Op de achtergrond staat Berry en de volgende tekst verschijnt: "Student, Berry van de Burg". De scene gaat over naar Jeroen met de volgende tekst in beeld: "Praktijkopleider, Jeroen Drenthe". Beiden zijn werkzaam voor Gerritse IJzerwaren. In de volgende scene is Berry te zien die een formulier uit de printer haalt en daarmee door het magazijn loopt. In beeld staat het volgende weergeven: "De junior accountmanager schakelt tussen opdrachtgever en bedrijf en is de persoon die de contacten onderhoudt met nieuwe en bestaande klanten."

Beschrijver: Berry neemt een selfie-video op. Hij staat samen met Jeroen, die niet dezelfde collega is als eerder is voorgesteld, in het magazijn. Berry stelt een vraag aan Jeroen.

Berry van de Burg: Jeroen, heb je er ook zin in?

Beschrijver: Jeroen, een collega van Berry, beantwoordt de vraag.

Jeroen: Ik heb er superveel zin in. Net zoveel als Marco.

Beschrijver: Berry stelt nog een vraag aan Berry.

Berry: Heb je je koffie al?

Beschrijver: In de volgende scene vertelt Berry over zijn werk voor de camera van SBB.

Berry: Ik zit nog in het begin van mijn opleiding. Ik begin in het magazijn en aan de balie om productkennis op te bouwen.

Beschrijver: Jeroen Drenthe neemt het woord over. Tijdens het spreken zijn er sfeerimpressies in beeld. Berry en Jeroen lopen door het magazijn en bespreken een bestelling van een product.

Jeroen: We kennen binnen ons bedrijf twee accountancy. Dat is de binnendienst en de buitendienst. Als buitendienstmedewerker accountancy ben je de hele dag op pad op zoek naar de juiste klant. En je hebt de binnendienst zoals Berry nu doet. Je hebt dan een adviserende rol richting de klant.

Beschrijver: Er komt een klant aan de kassa.

Klant: Goedemorgen.

Beschrijver: Berry staat achter de kassa en helpt de klant.

Berry: Hoi, kan ik u helpen?

Beschrijver: De klant geeft aan wat hij wilt.

Klant: Ik ben op zoek naar een schroefmachine.

Beschrijver: Berry neemt het woord.

Berry: Heeft u een specifiek merk in gedachten?

Beschrijver: Berry en de klant staan nu bij de producten in het magazijn. Berry informeert de klant.

Berry: Deze iets zwaarder.

Beschrijver: De scene gaat over naar Jeroen en Berry. Jeroen stelt Berry een vraag.

Jeroen: Je hebt het verkocht?

Beschrijver: Berry geeft antwoord.

Berry: Zeker weten.

Beschrijver: Jeroen stelt nog een vraag.

Jeroen: Heb je er nog wat bij verkocht?

Beschrijver: Berry beantwoordt de vraag. Jeroen lijkt trots met zijn antwoord. Na het beantwoorden van de vraag vertelt Berry over zijn ervaringen in het bedrijf.

Berry: Ja, accessoires zoals bitjes en boren. Wat ik nu leer is een stukje productkennis. Hoe het er in het bedrijf aan toe gaat.

Beschrijver: Jeroen neemt nu het woord. In de video is Berry bezig met een bestelling en hij is op zoek naar een specifieke tang.

Jeroen: Hij moet sowieso commercieel inzicht hebben. Dus hij moet ook inzicht hebben in de wens van de klant. Hij moet ook een enorme affiniteit hebben met techniek, want we hebben natuurlijk alleen maar met techniek te maken.

Beschrijver: Berry neemt het woord over. Terwijl hij spreekt is er een sfeerimpressie te zien waar Berry een klant helpt bij het kiezen van een boormachine.

Berry: Na deze opleiding wil ik graag als accountmanager de buitendienst in omdat je op pad bent. Het stuk klantcontact. En je ontmoet veel nieuwe mensen.

Beschrijver: Jeroen neemt het woord over van Berry.

Jeroen: De uitdaging is om Berry natuurlijk constant te triggeren in hetgeen wat hij doet.

Beschrijver: Het woord is weer aan Berry.

Berry: Ik vind het leuk, leuke collega’s en een leuke sfeer. Er is veel te doen en er valt veel te leren. Dus het bevalt me goed.

Beschrijver: De video gaat naar een einde. In beeld staat "Vakfacts" met daaronder "Junior Accountmanager". De vakfacts staan opgesomd in beeld: "is spreekbuis van het bedrijf", "zorgt voor een prettig contact met klanten", "werkt netjes en georganiseerd", "is rustig en beleefd", "denkt een paar stappen vooruit", "is veel onderweg", "spreekt en schrijft Engels". De volgende scene geeft weer: "Skills", "Junior Accountmanager" met daaronder de benodigde skills: "sociaal en representatief", "commercieel en enthousiast", "klantgericht", "overtuigend", "zelfstandig en vindingrijk". Ter afsluiting staat in beeld: "Dit is een productie van beroepsonderwijs (het logo van SBB) bedrijfsleven". "De opnamen voor deze film zijn gemaakt bij één of meer erkende leerbedrijven". Onder de tekst staat het logo van SBB.

Beroep

Je onderhoudt contacten met grote en belangrijke klanten. Je probeert de contacten ook uit te bouwen. Je hebt telefonisch contact met je klanten, en gaat er ook op bezoek. Je informeert hen over de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van de diensten of producten die jouw bedrijf verkoopt. Dat doe je bijvoorbeeld in een presentatie. Je onderzoekt welke producten of diensten goed bij jouw klant passen.

Studie in cijfers

Leerweg:
Baankans (op dit moment) 10 Na je opleiding
Landelijk in jouw vakgebied, na je opleiding
Startsalaris €13
Landelijk gemiddeld bruto uurloon Lees meer over studie in cijfers
Afgestudeerden met werk 84%
Landelijk percentage studenten dat 1,5 jaar na behalen van het diploma werk heeft Lees meer over studie in cijfers
Baankans (op dit moment) 10 Na je opleiding
Landelijk in jouw vakgebied, na je opleiding
Startsalaris €14
Landelijk gemiddeld bruto uurloon Lees meer over studie in cijfers
Afgestudeerden met werk 98%
Landelijk percentage studenten dat 1,5 jaar na behalen van het diploma werk heeft Lees meer over studie in cijfers

Check de toekomst van deze sector

  1. 1

    Wat speelt er in de sector?

    In alle sectoren waar producten of diensten worden verkocht zijn accountmanagers actief. Van bouwondernemers en IT-bedrijven tot verzekeraars en reclamebureaus. In die sectoren zijn er verschillende marktontwikkelingen. Er komen bijvoorbeeld nieuwe diensten of betere producten bij. Of er komen nieuwe concurrenten op de markt. Of de vraag en behoefte van klanten verandert. Accountmanagers volgen dit soort ontwikkelingen. Want daardoor ontstaan er nieuwe verkoopkansen. Ook de kantoorwerkzaamheden veranderen. Werken met sales data, digitale tools en sociale media wordt steeds belangrijker

  2. 2

    Hoe ontwikkelt dit beroep zich?

    Accountmanagers onderhouden het contact met de klanten (relatiebeheer). Het doel is te zorgen voor tevreden klanten en nieuwe verkoopkansen te benutten. Daarom houden accountmanagers ontwikkelingen in de markt en bij de klant goed in het oog. Bijvoorbeeld door de verkoopcijfers (salesdata) te monitoren en te volgen wat er op sociale media gebeurt. Zo houden ze in de gaten hoe de behoefte en interesse van klanten verandert en waar nieuwe verkoopkansen ontstaan.

  3. 3

    Wat betekent dat voor jou?

    Naast klantcontacten heb je diverse kantoorwerkzaamheden. Denk aan het opstellen van een accountplan, het verwerken van ordertrajecten en aftersales-activiteiten. Daarbij maak je gebruik van computerprogramma’s, sociale media en internet. Goede ICT-vaardigheden zijn dus onmisbaar. Ook leer je hoe je de marktontwikkelingen in jouw sector goed kunt bijhouden. Sociale en communicatieve vaardigheden (mondeling en schriftelijk) zijn noodzakelijk voor een goed contact met de klanten. Veel bedrijven hebben internationale contacten. Beheersing van de Engelse taal is dus ook van belang. Goed om te weten: ongeveer de helft van de afgestudeerden stroomt door naar een hbo-opleiding, bijvoorbeeld in economie, bedrijfskunde, marketing, HRM of finance & control.