Voorman BOR

BOR? Dat staat voor ‘Beheer Openbare Ruimte’. Straten, wegen, vijvers en parken dus. Wil jij ze met jouw team netjes houden?

Opleiding niveau
Niveau 3
Opleiding duur
2-3 jaar
Profiel
Bouwen, wonen en interieur
Richting
Afbouw en onderhoud
Code
25043

Opleiding

Je leert tijdens de opleiding de openbare ruimte te verzorgen. Denk aan het groen of bankjes in een park, maar ook kunstwerken en vijvers hebben jouw aandacht nodig. Je leert hoe je kleine reparaties uit kunt voeren en ook hoe je aan anderen leiding geeft.

 

De vakken Nederlands en rekenen horen standaard bij deze opleiding en je kunt vaak nog extra keuzedelen kiezen om je verder te specialiseren.

Studie in cijfers

Geslaagde studenten 96%
Landelijk percentage in het afgelopen schooljaar

Studie in cijfers

Kans op leerbaan Voldoende
Landelijk in dit vakgebied

Descriptief transcript

"Praktijkleren Voorman BOR"

Beschrijver: De video gaat over het beroep "Voorman BOR". Een student voorman BOR spreekt samen met zijn praktijkopleider over zijn ervaringen en wat er nodig is om als voorman BOR aan de slag te gaan. Gedurende de video worden sfeerimpressies getoond van zijn beroep en zijn werkomgeving. Aan het eind van de video worden alle kenmerken en de benodigde vaardigheden allemaal op een rijtje gezet.

De video begint met centraal in beeld de titel: "Voorman BOR". Links onderin staat het logo van SBB. Op de achtergrond staat Robert-Jan en de volgende tekst verschijnt: "Student, Robert-Jan Pot". De scene gaat over naar Kees met de volgende tekst in beeld: "Praktijkopleider, Kees Steendam". In beeld staat het volgende weergeven: "Verricht werkzaamheden op de milieustraat, ook in complexe situaties."

Als eerste neemt Robert het woord. In de volgende scene neemt hij een selfie-video op. Hij staat op een voetbalveldje. Daarna vervolgt hij zijn verhaal voor de camera van SBB. Er worden ondertussen beelden getoond van Robert die in een busje rijdt.

Robert: Mijn naam is Robert Pot. Ik werk bij de firma Spaarnelanden als chauffeur met een autolaadkraan. Ik ben bezig met een opleiding voor voorman BOR.

De afdeling groen ben ik aan het schouwen en wat er gedaan moet worden aan dit voetbalveld.

Ik krijg van mijn leidinggevende de opdracht. Dan krijg ik ook een laptop mee om de wijk in te gaan. Om te gaan schouwen, hoe de bestrating eruitziet, hoe het gras eruitziet. Of de beplanting gesnoeid moet worden. Of er geschoffeld moet worden. Gewoon even een algemeen beeld van: ziet het er goed uit of niet?

Beschrijver: In deze scene staan Robert en Kees op een locatie. Een voorbijganger stelt hen een vraag. Ze reageren daarop en we horen de voorbijganger weer.

Voorbijganger: Zou ik iets mogen vragen?

Kees en Robert: Ja, natuurlijk.

Voorbijganger: We hebben al een hele tijd last van graffiti-overlast. Hier en op de andere gevels. Zou er iets aan gedaan kunnen worden?

Beschrijver: Het woord gaat nu naar Kees. Ondertussen worden beelden getoond van de voorbijganger die de graffiti laat zien aan Kees en Robert. Robert is daarna op de beelden in gesprek met haar. In de volgende scene stelt Kees een vraag aan Robert.

Kees: Spaarnelanden is een bedrijf dat voortgekomen is uit de gemeente Haarlem. We zijn een aantal jaren geleden geprivatiseerd. We hebben een reinigingstak. We hebben een groentak. Een mobiliteitsservice, waar onze auto's en auto's van bijvoorbeeld de brandweer van gemeente Haarlem allemaal in onderhoud zijn. We hebben een bestratingsafdeling en een verkeersafdeling. De parkeergarages in Haarlem.

Rob, ben jij nog in de Lange Veerstraat geweest vanwege die scheve paal?

Beschrijver: Robert beantwoordt de vraag van Kees. In de volgende scene vertelt Robert wat hij leuk vind aan het werk.

Robert: Ja, daar ben ik geweest. Ik heb er een foto van gemaakt, ik zal hem meteen even tevoorschijn toveren.

Het leukste is het omgaan met het publiek, met de mensen. Ze zien je met een laptop lopen op straat. Ze spreken je aan. Kunt u ook even bij mij in de straat komen kijken? Dus de bevolking van Haarlem te woord staan.

Beschrijver: Kees neemt het woord over van Robert. Op de beelden harkt Robert bladeren in een park. De video gaat daarna naar een afsluiting.

Kees: We hebben een hele leuke groep. Ik denk dat zowel Rob als ikzelf goed in de groep passen en de groep ook heel goed bij ons. Dus dat gaat prima.

Beschrijver: In beeld staat "Vakfacts" met daaronder "Voorman BOR". De vakfacts staan opgesomd in beeld: "houdt het openbaar gebied schoon", "voert reinigings-, reparatie- en onderhoudswerkzaamheden uit", "is aanspreekpunt voor burgers en leidinggevende", "begeleidt leerlingen en nieuwe medewerkers en stuurt medewerkers aan". De volgende scene geeft weer: "Skills", "Voorman BOR" met daaronder de benodigde skills: "uitvoerend", "leidinggevend", "communicatief", "verantwoordelijk", "kritiekbestendig". Ter afsluiting staat in beeld: "Dit is een productie van beroepsonderwijs (het logo van SBB) bedrijfsleven". "De opnamen voor deze film zijn gemaakt bij één of meer erkende leerbedrijven". Onder de tekst staat het logo van SBB.

Beroep

Als voorman BOR houd je het groen en de publieke voorzieningen netjes. Verhardingen, meubilair, groen, waterpartijen en kunstwerken. Je voert ook kleine reparatiewerkzaamheden uit en je geeft leiding aan een groepje werknemers.

Studie in cijfers

Baankans (op dit moment) 8 Na je opleiding
Landelijk in jouw vakgebied, na je opleiding
Startsalaris €19
Landelijk gemiddeld bruto uurloon Lees meer over studie in cijfers
Afgestudeerden met werk 100%
Landelijk percentage studenten dat 1,5 jaar na behalen van het diploma werk heeft Lees meer over studie in cijfers

Check de toekomst van deze sector

  1. 1

    Wat speelt er in de sector?

    Of het nu gaat over straten, bruggen, wegen, treinrails, windmolens, dijken, kanalen, zonnepanelen of laadpalen; goede infrastructuur is superbelangrijk voor ons land. Nu, maar zeker ook in de toekomst. Dankzij de infra komen we veilig en snel van a naar b. En in de infra is altijd genoeg te doen.

  2. 2

    Hoe ontwikkelt dit beroep zich?

    Duurzaamheid wordt steeds belangrijker. Dat merk je in dat wat we maken, zoals energie neutrale snelwegen, windmolenparken en laadpalen voor elektrische auto’s. Maar ook in de manier waarop we werken. Want door gebruik te maken van de nieuwste technieken zorgen we dat we steeds slimmer kunnen doen. Bijvoorbeeld door de inzet van een straatrobot, die de stratenmaker ondersteunt bij het werk. Of door te werken met 3D modellen waardoor een grondwerker tijdens het graven in de kraan tot op de centimeter nauwkeurig op een scherm in de cabine kan zien waar gegraven moet worden.

  3. 3

    Wat betekent dat voor jou?

    Als je houdt van samen met een team werken in de buitenlucht aan verschillende projecten, dan is de infra echt iets voor jou. In de toekomst zullen de machines waarmee je werkt steeds vaker elektrisch zijn. En maak je meer en meer gebruik van slimme digitale oplossingen. Omdat die technieken steeds veranderen is het belangrijk dat je blijft bijleren. Dat er genoeg werk is, dat is zeker, want in de infra bouw je mee aan je eigen toekomst en die van Nederland.